Hej.
Jag har precis haft hantverkare hos mig som satt in fönster.
Min sambo säger att jag är övernoggrann och att det är säkert så man ska göra saker.
Eftersom jag inte är utbildad så tänkte jag fråga om det kan vara rätt.

Fråga 1:
Överbläcket är inte hela vägen över överträet på utomhusfodret.
på de andra fönsterna så är det exakt i samma längd.
Jag trodde man skulle låta överbläck vara minst 0,5cm större på varje sida.
Ska man använda två bläck som dessa fastän man inte stoppar in det undre under fasaden?
Fastsättningen är lite provisorisk så det vet jag och det ska fixas.
20151101_123654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 2:
ska man sätta fast överbläcken med dyckert?
det blir ett ganska stort hål i bläcket som inte täcks.
20151101_1315102.jpg
Skapa konto

Fråga 3:
Vi gjorde gluggarna för fönsterna mindre. så jag förmålade lite panel och de såga till och satte upp.
Min panel är stående och spontad men då de försökte passa in så gjorde de inte någon fjäder i den panelen som skulle passas in så när den krymper finns det väl risk för glipa längs hela fasaden.
Dessutom så knäckte de noten på den gamla panelen och lämnade det så.
20151101_125539.jpg
Skapa konto

Fråga 4:
borde man skarva överbläck?
Vi har ett långt fönster där snickarna har skarvat överbläcket.
Dessutom tycker jag skarven ser suspekt ut.
20151101_1236582.jpg
Skapa konto

Fråga 5:
Vi har fönsterna i liv med ytterfasaden.
Vi hade ganska mycket utrymme bakom fönstersmygarna på vissa fönster.
Ska man inte isolera bakom fönstersmygarna?
Jag tror att på vissa ställen skulle man fått plats med en 45mm isolerskiva.

Fråga 6.
Bör man aldrig vara orolig för kondensering av innomhusluften vid drevning av fönster?
Hantverkarna har på vissa ställen satt in ganska mycket isolering runt fönsterna pga att gluggarna var för stora. är det risk för kondens och ruttnande fönster utan plast på insidan?

Tack för hjälpen!
/poppe

S
ser inte alls bra att ut.
skulle inte godkänna detta.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Vad skulle du inte godkänna?
Är allt fel, till och med fråga 5 och 6?

1. Överblecket är förkort samt att jag får inget grepp om hur fasiken dom har gjort! Är det två plåtar där? Överblecket ska sitta bakom fasaden och under läkten.

2. Bleckspik skall användas då den har en packning.

3. Hade jag inte godkänt!

4. Går fint att skarva som dom har gjort men skarven är inte ihop helt!

5. Oftast sätter man inte isolering där men finns det utrymme så varför inte?

6. Kan jag inte ge ett rakt korrekt svar på

S
Jag är inte utbildad, men jag knarkar byggahus.se dagligen så lite koll har jag nog.

1: Det där ser för jävligt ut, och det är fel. Vatten som rinner på fasaden kommer leta sig bakom överblecket o orsaka fuktskador, överbleck måste alltid vara bakom fasaden, annars fyller det ingen funktion. Kanske att man kan använda någon slags byggfog bakom plåten, men det känns hemmapul.

2: Det finns speciell bleckskruv eller spik, det ska användas om det finns minsta risk att blecket blir utsatt för vatten, sitter blecket bakom panelen så kan du fästa med vad du vill då spikhålet ändå inte hamnar synligt o utsatt för fukt.

3: Det är fel av dom att lämna det med skadan, men appropå montagesättet vet jag faktiskt inte hur man borde göra.

4: Efter att ha kollat på bilden igen ser jag vad felet är. Dom har mätt 2 st bleck som dom tänkt sätta ihop till ett bleck, klippt dom och sen glömt tagit till för överlappningen, detta upptäckte dom inte förrän efter dom klippte plåten för skarvning.

Detta ska du absolut klaga på, det är slarv från deras sida som dom hoppas du har överseende med, eftersom dom monterade även efter dom sett felet.

5: Det ska isoleras bakom smygen om det är så mkt utrymme som du säger, dessutom är det viktigt med plast från insidan sett, skulle tippa på att isoleringen runt fönstren kommer vara svart om nåt år.

Redigerat:
Dom har sågat ett spår för överblecket och det går att göra så , men då är det otroligt viktigt att man målar innan man sätter blecket och fogar och målar efter blecket är dit satt . Och man använder ALDRIG dykert . Och inte två plåtar

Hur tycker ni jag ska be de göra med blecken nu.
De har redan sågat ut spår i fasaden.
Är det inte bättre att sätta nya bleck av samma sort?
Jag tänkte att annars måste de såga ett nytt spår en gång till i fasaden.

Nu tog jag en bild på det blecket som är kortast.
Hur är det med bleck som är kant i kant med överfodret.
Skall man acceptera det? Och om det är bara någon mm för kort skall man acceptera det?

Min tanke är att det borde gå ut ca 0,5cm utanför fodret på varje sida,
men jag vet inte om det är viktigt som sagt.

Överblecket ser jättekonstigt ut, är det verkligen tätt uppåt? Eller kan vatten leta sig in i t.ex. Faserna i fasaden?

Överblecket skall in bakom fasaden. I nödfall kan man spåra och sätta ett underbleck i spåret. Men då måste man först måla spåret, sen fylla det med fog så det blir tätt och klarar fukt.

Jag vet inte hur de tänkt.
Blecket på bilden är inte permanent fastsatt därför sitter det inte i skåran.

Hur viktigt är det att man målar eller fogar nu eftersom jag har minus på nätterna.
Skulle kunna pula dit lite linoljekitt som jag har liggandes. Det torde väl klara minus.
Men också härda till våren så det kan vara svårt att få bort.
någon som har tips om färg man kan måla med till detta och klarar nätter med minus?

Överblecken består av 2 bleck:
Det är två bleck Det undre bläcket är ett klassiskt bleck som skall sitta i fasaden.
Det andra är någon typ av täckbleck.

Redigerat:
S
Det ska inte behövas två bleck, den saken tror jag vi alla är överens om.

De har alltså moterat ett överbleck, fast helt utanpå fasaden och sedan sågat ett spår för ytterligare ett bleck som skall stå för tätningen, hmm känns inte som att denna lösning kommer att hålla så bra i längden tyvärr..

Hur är det med blecken ska jag be de göra om dem?
Hur tycker ni att de ska fixa dem om jag ber dem göra det?

Om jag ber hantverkarna fixa överbläck och laga fasadbrädan?
Skall jag då betala för timmarna.
Fakturan kom idag.
Hur fungerar det med lunch och raster?
Får de ta betalt för raster och lunch?
De kom vid 8 och var borta minst 2 tim per dag.

Krilleman
Betala inte. Bestrid fakturan skriftligt.

Hänvisa till att du ska ta dit en oberoende besiktningsman som ska godkänna arbetet. Värt var enda krona att bekosta detta!

Med tanke på resultatet som de uppnått hittils så är jag lite tveksam till om de lyckas få till det över huvud taget även om du ger dem en andra chans.
Du ska självklart inte betala extra för tiden det tar att åtgärda dessa fel som rimligen inte borde uppstått från början.

Bestrid fakturan för utfört arbete, dock kan du ju betala för själva fönstren om de är som de ska.

Har du några bilder på helheten och det färdiga resultatet?
Då de ju inte var helt färdiga på de tidigare bilderna väl..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.