12 615 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Erfarenhet av Vikdörrar / Vikvägg? (För fasad/uterum)
Hej hej,
Undrar om det är nån som har erfarenheter av glas vikdörrar som känner för att dela med sig av dessa?
Skriv gärna märke och modell om du kommer ihåg, och hur dom har fungerat för dig?
Suttit och kollat lite på skånskabyggvarors modell samt diverse andra.
Hittar ingen billigare än deras men det kan ju vara värt att lägga på en slant om man kan få nått bättre.
Undrar om det är nån som har erfarenheter av glas vikdörrar som känner för att dela med sig av dessa?
Skriv gärna märke och modell om du kommer ihåg, och hur dom har fungerat för dig?
Suttit och kollat lite på skånskabyggvarors modell samt diverse andra.
Hittar ingen billigare än deras men det kan ju vara värt att lägga på en slant om man kan få nått bättre.
Markfönster i fotskäl har som specialitet just vikdörrar, har en kompis som har ett från skånska hemma och de är rätt smäckiga . Billiga men inte speciellt stabila.
Www.markfonster.se
Www.markfonster.se
Hehe ja man får ju oftast vad man betalar förverktygsgurun skrev:
Är det när man öppnar och stänger dom som de känns lite ostabila? Eller även när de är stängda?
Ska spana in länken, tackar.
Vi kommer att ha ett vikparti på 3,7 x 2,4m, som levereras om några veckor. Kollade på en massa tillverkare och valde en någorlunda lokal glasmästare som levererar Schuco. Tittade även på Sapa's dörrar och de är väldigt lika.
http://www.schueco.com/web/se/priva...ucts/skjutoch_vikdoerrar/schueco_ass_80_fd_hi
Schuco blev billigast för oss. Kolla om det finns någon lokal leverantör. Nu ingår att inklusive montering
http://www.schueco.com/web/se/priva...ucts/skjutoch_vikdoerrar/schueco_ass_80_fd_hi
Schuco blev billigast för oss. Kolla om det finns någon lokal leverantör. Nu ingår att inklusive montering
det var ett tag sedan, men jag undrar hur det blev ? Är ni nöjda med vikdörrar eller hade ni nu i efterhand valt skjutdörrar ?mstrand skrev:Vi kommer att ha ett vikparti på 3,7 x 2,4m, som levereras om några veckor. Kollade på en massa tillverkare och valde en någorlunda lokal glasmästare som levererar Schuco. Tittade även på Sapa's dörrar och de är väldigt lika.
[länk]
// Remco
Hehe ja vi ska faktiskt börjat planera för att bygga en stuga där samma fråga dök uppRemco skrev:
Så här i efterhand skulle jag nog faktiskt valt skjutdörrar, av plats skäl.
Vi har 5 dörrar på 4.6 meter, och dessa bygger ju rätt bra med plats in till uteplatsen när dörren är öppen. Det är ca 30 cm vägg kvar plus karm, vilket gör att när dörrarna är öppna blir det ca 40-50 cm från väggen till de öppna dörrarna, som blir ca 50-60 cm tjockt ihopvikt. Vilket gör att nära en meters bredd av hörnet försvinner tack vare dessa dörrar.
Men fördelen är ju så klart att det blir helt öppet. Vilket ger en läcker känsla.
Men nästa gång till stugan blir det som sagt skjutdörrar för att slippa att dörrarna tar plats.
Men hade jag haft mer plats, så skulle jag nog tagit vikparti igen.
Däremot använde jag en känd firma (4 bokstäver) som är landstäckande som installerade detta vikparti. De gjorde ett grymt dåligt jobb. De gjorde avbärningen så klen att vid runt 20 cm snö så nyper glasen ihop och går inte att öppna. En ruta hade en repa som var runt 10-20 cm lång. Den lovade de att byta 5-6 gånger men varje gång jag pratade med dom så behövde de beställa glas och det skulle komma om 2-3 veckor....
Så vi håller faktiskt på med att göra en ny avbärning där just nu.
Lycka till med ditt val
Klicka här för att svara