Hej
Denna del av låset till min källardörr har fastnat i öppet läge:
Om jag petar med skruvmejsel går det att lirka ut den en liten bit:
Vad kan jag göra för att fixa detta?
Denna del av låset till min källardörr har fastnat i öppet läge:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag petar med skruvmejsel går det att lirka ut den en liten bit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan jag göra för att fixa detta?
Börja med att smörja med låsolja och motionera fram och tillbaka. Hjälper inte detta får du lossa låskistan från dörren och plocka isär den. OBS, detta görs med största försiktighet för när du skruvar isär den är det stor risk för att delar flyger iväg åt alla håll och då blir det svårt att få ihop det utan att veta hur det sett ut innan. Väl isärmonterat så kan det vara ganska mycket skit i kistan som måste rengöras. Det kan även vara någon trasig del.
Hur gör jag för att motionera fram och tillbaka?huggan skrev:Börja med att smörja med låsolja och motionera fram och tillbaka. Hjälper inte detta får du lossa låskistan från dörren och plocka isär den. OBS, detta görs med största försiktighet för när du skruvar isär den är det stor risk för att delar flyger iväg åt alla håll och då blir det svårt att få ihop det utan att veta hur det sett ut innan. Väl isärmonterat så kan det vara ganska mycket skit i kistan som måste rengöras. Det kan även vara någon trasig del.
Det är ett gammalt boda låshus och i dessa är det inte ovanligt att fjädrar brister.
Det är inte säkert att du får tag i nya fjädrar till dessa lås och då är det bara att byta låshuset till ett nytt motsvarande låshus.
Du kan även öppna låshuset försiktigt och titta vad det beror på det kanske endast är en beläggning p.g.a någon smort med felaktigt smörjmedel eller smuts mm.
Låset ser inte speciellt använt ut så jag hade öppnat låshuset och kontrollerat vad det beror på, öppna locket försiktigt så fjädrarna inte släpper och ta en bild innan du går vidare så vet du hur allt ska sitta men det är inte ovanligt att det fjongar till när du öppnar och fjädrar släpper.
Det lättaste är att köpa ett nytt låshus.
Det är inte säkert att du får tag i nya fjädrar till dessa lås och då är det bara att byta låshuset till ett nytt motsvarande låshus.
Du kan även öppna låshuset försiktigt och titta vad det beror på det kanske endast är en beläggning p.g.a någon smort med felaktigt smörjmedel eller smuts mm.
Låset ser inte speciellt använt ut så jag hade öppnat låshuset och kontrollerat vad det beror på, öppna locket försiktigt så fjädrarna inte släpper och ta en bild innan du går vidare så vet du hur allt ska sitta men det är inte ovanligt att det fjongar till när du öppnar och fjädrar släpper.
Det lättaste är att köpa ett nytt låshus.
Blås försiktigt med varmluftspistol eller hårtork. kan vara fruset.
Ett viktigt tips är att smörja med låsolja av riktigt hög kvalité.
Gjorde själv misstaget att hälla i 5.56 en gång i världen och fick ta itu hela låset och rengöra-göra-om och rätt. Det förvandlades efter en tid till segt klister.
Gjorde själv misstaget att hälla i 5.56 en gång i världen och fick ta itu hela låset och rengöra-göra-om och rätt. Det förvandlades efter en tid till segt klister.
Klicka här för att svara