Hej !
Har lite frågor angående drevning o skydd på nya fönster!
Lite kortfattat, I somras bytte jag fönster, o huset är har en tegelfasad !
Nu när kylan har kommti till oss, så tycker jag att det blåser kallt från karmen,
Fönster ram o karm består av alumium ( Vi ha det underhålls fritt ) Firman som satte in fönsterna
satte även nya smygar , Tycker att det blev mycket bra, snabba o fint gjort.
Men nu har jag upptäckt att det kan bli kondens på vissa bitar på fönster karmen ( inte bågen ) Svaret från firman som gjorde jobbet var, Det blev så fort kallt, sjönk från +2 till nästan -15 bara på par timmar, inga konstigheter därav kondens på karmen, Efter den natten så har jag faktiskt inte upptäckt något mer ang detta, Men nyfiken som man är så lyfte jag lite på plåten på utsidan ( Karmen ) sidan av fönstret för o " kika " in fick se då att det var knappt ( isolerat ) drevat, såg karmskruven ..... Oj tänkte jag vad lite, inte undra på att det kanske kunde dra kallt från karmen, därimeot så såg jag att det var kondens på altandörren, längst ner på höger sidan av karmen.
Väntar med att plocka bort plåten för att se om det över huvud tagit se ifall det finns drevning.
Men sen när jag börja googla lite på detta så upptäckte jag att det skall det vara diffusionspärr, finns inget sådant, utan man ser rätt in bara lite isolering. Innan jag ringer till firman så vill jag ha mer kött på benen,
Tidigare innan de gamla fönster fanns det inte diffusionspärr, titta på kort som jag hade tagit när det tog bort de gamla fönsterna.
Så frågan är igentligen
1 Måste man ha diffusionspärr, vad händer om man inte har det ?!+
2 Hur mycket drevat bör det vara
3 kan man köpa vilken isolering som helst o peta in mellan karmen ?!
4 Vad borde jag tänka på när jag ringer firman, Vet han är duktig pratar, känns som han kan prata omkull än.
Tacksam för alla svar o ideer.
Har lite frågor angående drevning o skydd på nya fönster!
Lite kortfattat, I somras bytte jag fönster, o huset är har en tegelfasad !
Nu när kylan har kommti till oss, så tycker jag att det blåser kallt från karmen,
Fönster ram o karm består av alumium ( Vi ha det underhålls fritt ) Firman som satte in fönsterna
satte även nya smygar , Tycker att det blev mycket bra, snabba o fint gjort.
Men nu har jag upptäckt att det kan bli kondens på vissa bitar på fönster karmen ( inte bågen ) Svaret från firman som gjorde jobbet var, Det blev så fort kallt, sjönk från +2 till nästan -15 bara på par timmar, inga konstigheter därav kondens på karmen, Efter den natten så har jag faktiskt inte upptäckt något mer ang detta, Men nyfiken som man är så lyfte jag lite på plåten på utsidan ( Karmen ) sidan av fönstret för o " kika " in fick se då att det var knappt ( isolerat ) drevat, såg karmskruven ..... Oj tänkte jag vad lite, inte undra på att det kanske kunde dra kallt från karmen, därimeot så såg jag att det var kondens på altandörren, längst ner på höger sidan av karmen.
Men sen när jag börja googla lite på detta så upptäckte jag att det skall det vara diffusionspärr, finns inget sådant, utan man ser rätt in bara lite isolering. Innan jag ringer till firman så vill jag ha mer kött på benen,
Tidigare innan de gamla fönster fanns det inte diffusionspärr, titta på kort som jag hade tagit när det tog bort de gamla fönsterna.
Så frågan är igentligen
1 Måste man ha diffusionspärr, vad händer om man inte har det ?!+
2 Hur mycket drevat bör det vara
3 kan man köpa vilken isolering som helst o peta in mellan karmen ?!
4 Vad borde jag tänka på när jag ringer firman, Vet han är duktig pratar, känns som han kan prata omkull än.
Tacksam för alla svar o ideer.
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Man brukar mjukfoga eller tejpa mellan vägg och karm på insidan.
Korrekt utfört ska man skydda mot vatteninträngning längst ut. Sen isolera och sist lufttätning.
Korrekt utfört ska man skydda mot vatteninträngning längst ut. Sen isolera och sist lufttätning.
Låter som fuskjobb, kramskruvarna skall vara täckta med drev. Ta bilder och ladda upp här.
Har aldrig hört talas om att det blir kondens på karmen vid snabba temperaturkast.
Tycker du skall ta dit en kunnig snickare som snabbt kan kolla upp arbetet innan du ev går vidare med reklamation.
Jag körde med drev, bottningslist och latexfog . När fogen torkat tejpade jag från kanten på diffspärren (plasten i väggen) till fönsterkarmen.
Inte så att fönstret sitter ute så teglet angränsar? Då kan det bli svårt att dreva ordentligt.
Har aldrig hört talas om att det blir kondens på karmen vid snabba temperaturkast.
Tycker du skall ta dit en kunnig snickare som snabbt kan kolla upp arbetet innan du ev går vidare med reklamation.
Jag körde med drev, bottningslist och latexfog . När fogen torkat tejpade jag från kanten på diffspärren (plasten i väggen) till fönsterkarmen.
Inte så att fönstret sitter ute så teglet angränsar? Då kan det bli svårt att dreva ordentligt.
Hej ! Jag skall ta kort när jag tar bort plåten , just nu så är det en halvmeter snö ! Måste avvakta liteinnan jag kan öppna upp för att kolla ! Men så här såg det utför några dagar sedan vid altan dörren , nere vid golvet !!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden