9 914 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
is på dörrlåsen innuti huset
hejsan!
håller på att bygga ut huset och har satt in nya snickarper dörrar och nya lås ifrån ASSA.
sedan jag gjorde detta har jag haft stora problem med fukt, och nu när det är riktigt kallt, t.o.m. is på insidan låset. nu imorse var det helt isbelagt och att ens få in nyckeln var omöjligt.
jag har trott att fukt var problemet, men har kört med avfuktare i huset nu i över en månad och nu ligger fukthalten på strax över 30%, lägre lyckas jag inte få den, men ändå likväl så får jag fukt/is på låsen. någonting måste vara fel men jag vet inte vad.
med tanke på hur låset ser ut (lås-cylinderförlänge-lås) så har man ju en rätt fin köldbrygga in i huset, men det är väl så det ska vara? någon isolering i hålet skall det väl inte vara?
kan tillägga att jag med mina gamla dörrar aldrig hade detta problem.
fukten dyker upp redan vid ca 4-5 plusgrader.
några förslag på vad man ska göra?
mvh Popeye
håller på att bygga ut huset och har satt in nya snickarper dörrar och nya lås ifrån ASSA.
sedan jag gjorde detta har jag haft stora problem med fukt, och nu när det är riktigt kallt, t.o.m. is på insidan låset. nu imorse var det helt isbelagt och att ens få in nyckeln var omöjligt.
jag har trott att fukt var problemet, men har kört med avfuktare i huset nu i över en månad och nu ligger fukthalten på strax över 30%, lägre lyckas jag inte få den, men ändå likväl så får jag fukt/is på låsen. någonting måste vara fel men jag vet inte vad.
med tanke på hur låset ser ut (lås-cylinderförlänge-lås) så har man ju en rätt fin köldbrygga in i huset, men det är väl så det ska vara? någon isolering i hålet skall det väl inte vara?
kan tillägga att jag med mina gamla dörrar aldrig hade detta problem.
fukten dyker upp redan vid ca 4-5 plusgrader.
några förslag på vad man ska göra?
mvh Popeye
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Lösningen på detta är en tambur 
Seriöst så är det hela en omöjlig ekvation om man vill ha metall i låset. Antigen bryter man köldbryggan med plast (som då såklart efter 10 år är frön så att den "upplöses") eller så får man dras med detta vid kyla.
Om du antar att luften innehåller 30% RF så har du ändå vid -1grad över 100%RF dvs det fälls ut först som vatten sen fryser det. Om du kollar i ett mollierdiagram så torde det bli uppenbart vad du kämpar mot.
Antigen får man då punktvärma låset eller så får man ha en extra ytterdörr och låsa den inre.
När det är 20 grader kallt ser hela min källardörr ut som en isbit, det bildas även en iskant i nederkant på fönstrena på insidan. Men men så är det med gammalt hus och det är ju inte många dagar det är såhär.
Seriöst så är det hela en omöjlig ekvation om man vill ha metall i låset. Antigen bryter man köldbryggan med plast (som då såklart efter 10 år är frön så att den "upplöses") eller så får man dras med detta vid kyla.
Om du antar att luften innehåller 30% RF så har du ändå vid -1grad över 100%RF dvs det fälls ut först som vatten sen fryser det. Om du kollar i ett mollierdiagram så torde det bli uppenbart vad du kämpar mot.
Antigen får man då punktvärma låset eller så får man ha en extra ytterdörr och låsa den inre.
När det är 20 grader kallt ser hela min källardörr ut som en isbit, det bildas även en iskant i nederkant på fönstrena på insidan. Men men så är det med gammalt hus och det är ju inte många dagar det är såhär.
Jag har för mig att det går att köpa typ en kopp till låset. Jag menar en sån original som skyddar vredet. Då kommer den att isolera själva låset. För att testa det, tag en vanlig plastkopp och tejpa över låset under några timmar. Sen tar du bort den och kollar om låset har frostat..
jaop så såg det ut, men då var det visserligen -18 ute.morsan skrev:
men detta är alltså i min hall, inne i huset, där jag har ca 19 plusgrader.
om jag har det och "det är så" så borde väl alla ha det så? har aldrig sett det i t.ex. mina föräldrars hus där jag ändå bott i ca 18år med liknande dörr/lås.
dörren sattes in i juli i år, och har haft en reservnyckel i, den har börjat rosta, det kan väl ändå inte vara rätt? allting är sprillans nytt.
observera även att låst är blött redan vid 4-5 plusgrader redan.
mvh popeye
Det kan inte vara att det är genomgående hål i dörren så att drag kommer in genom själva nyckelhålet eller därikring? Isf ökar ju avkylningen markant.
Har själv årtusendets pissdörr men inga såna problem du beskriver förrutom vid extrem kyla som det är få dagar per år.
Jag skulle ta det med dörrleverantören om allt är sprillans nytt. Utfäster de något "jomen det ska vara så" så ta det på papper!
Har själv årtusendets pissdörr men inga såna problem du beskriver förrutom vid extrem kyla som det är få dagar per år.
Jag skulle ta det med dörrleverantören om allt är sprillans nytt. Utfäster de något "jomen det ska vara så" så ta det på papper!
Jag har samma problem, Dooria-dörr monterad för 1 år sedan. Det är bara på cylindern det blir fukt, inte på handtaget, den gamla ytterdörren eller något fönster.
Vet inte om det är en kombination av speciell metall och större låscylindrar, drag är det i vart fall inte.
Vet inte om det är en kombination av speciell metall och större låscylindrar, drag är det i vart fall inte.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Noterade samma fenomen när huset höll på att byggas vintern -08.
Men denna vinter som varit kallare har frosten på låset ej uppkommit
Men denna vinter som varit kallare har frosten på låset ej uppkommit
Tänkte bara dela med mig en lösning som fungerade för oss, ifall någon söker i forumet för samma problem.
Det övre låset är i flera delar som gör att man kan låsa upp utifrån och inifrån, i det så går det genomgående skruvar och alla delar är i metall. Det gör att det blir en köldbrygga.
Den köldbryggan kondenserar fukten i luften och bildar tillslut is om det är riktigt kallt.
Jag har provat med några olika lösningar:
Torkat av låset nu och då - hjälper temporärt
Köpte 2st papp/plast bitar som skulle kunna fixa problemet - gjorde ingen skillnad.
Så jag klippte till golvfoam (det man har under laminatgolv) och satte mellan alla delar i den övre delen av låset.
För oss blev det 4st (beroende på tjocklek på dörren)
Efter dessa kom på plats så har temperaturen varit -25 grader ute och 22grader inne. Och det syns bara ytterst lite fukt.
Hoppas det kan hjälpa någon!
Det övre låset är i flera delar som gör att man kan låsa upp utifrån och inifrån, i det så går det genomgående skruvar och alla delar är i metall. Det gör att det blir en köldbrygga.
Den köldbryggan kondenserar fukten i luften och bildar tillslut is om det är riktigt kallt.
Jag har provat med några olika lösningar:
Torkat av låset nu och då - hjälper temporärt
Köpte 2st papp/plast bitar som skulle kunna fixa problemet - gjorde ingen skillnad.
Så jag klippte till golvfoam (det man har under laminatgolv) och satte mellan alla delar i den övre delen av låset.
För oss blev det 4st (beroende på tjocklek på dörren)
Efter dessa kom på plats så har temperaturen varit -25 grader ute och 22grader inne. Och det syns bara ytterst lite fukt.
Hoppas det kan hjälpa någon!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden