Hej!
Tittade på ett hus/torp från 1908 i helgen. När jag tittade på bilderna så blev jag lite fundersam, var det verkligen orginalfönstrena som fanns kvar?
Det är enkelfönster med separata innerfönster. Jag tittade inte efter blåsor eller ränder i glasen på plats. På bilden ser man inte några ränder eller blåsor i glaset, verkar väldigt plana. I övrigt se bild.
Kan huset någon gång efter 1908 ha bytt fönster (på 30-50 talet) till nya enkel fönster med planare glas? Verkar inte troligt, då skulle det väl vara kopplade glas, kanske utan spröjs..
Vad tror ni
Mvh,
Jakob
Tittade på ett hus/torp från 1908 i helgen. När jag tittade på bilderna så blev jag lite fundersam, var det verkligen orginalfönstrena som fanns kvar?
Det är enkelfönster med separata innerfönster. Jag tittade inte efter blåsor eller ränder i glasen på plats. På bilden ser man inte några ränder eller blåsor i glaset, verkar väldigt plana. I övrigt se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan huset någon gång efter 1908 ha bytt fönster (på 30-50 talet) till nya enkel fönster med planare glas? Verkar inte troligt, då skulle det väl vara kopplade glas, kanske utan spröjs..
Vad tror ni
Mvh,
Jakob
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
svårt att säga men nåt som är helt säkert är att det är en pensionerad hobbysnickare som ägt huset.........Mycket skarvar där för det är ju dumt att slänga virke.....
Glas och hörnjärn kan ju vara bytt tidigare. Fönstren i sig ser ut som hos mina föräldrar, dina gångjärn är aningen äldre dock.
Glas och hörnjärn kan ju vara bytt tidigare. Fönstren i sig ser ut som hos mina föräldrar, dina gångjärn är aningen äldre dock.
Tack för svar. Vad betyder "ser ut som hos mina föräldrar", vilken ålder har de?
Byta glas gör man väl bara om de går sönder. Hörnjärnen var lika på alla fönster runt huset, de är väl inget man behöver byte heller(?).
Om det är några ändringar gjorda så är det förmodligen på 40-50 talen.
Fler synpunkter?
Byta glas gör man väl bara om de går sönder. Hörnjärnen var lika på alla fönster runt huset, de är väl inget man behöver byte heller(?).
Om det är några ändringar gjorda så är det förmodligen på 40-50 talen.
Fler synpunkter?
De gamla glasen kan mycket väl blivit bytta just pga att de ojämna och vid renovering blev de utbytta. Ungefär som att man spikade masonit över gamla spegeldörrar.jakobmagnusson skrev:
Intressant.. OM huset är äldre så kanske mitt antagande om att ev. byte / renovering av fönster gjorts 40-50 tal är fel, det kanske har behövts göra tidigare(?), och kan förklara varför det är englas fortfarande...
Intressant diskussion, det gör ju inget att det går lite utanför ämnet. 
En ytterligare ledtråd är att huset har korrugerad zinkplåt på taket. Vilket kanske kom till samtidigt som fönstren blev monterade eller renoverade?
Var det under krigsåren som man gjorde såna här lösningar (som MagHam var inne på, att det är från före 1945)?
En ytterligare ledtråd är att huset har korrugerad zinkplåt på taket. Vilket kanske kom till samtidigt som fönstren blev monterade eller renoverade?
Var det under krigsåren som man gjorde såna här lösningar (som MagHam var inne på, att det är från före 1945)?
Intressant diskussion, det gör ju inget att det går lite utanför ämnet. 
En ytterligare ledtråd är att huset har korrugerad zinkplåt på taket. Vilket kanske kom till samtidigt som fönstren blev monterade eller renoverade?
Var det under krigsåren som man gjorde såna här lösningar (som MagHam var inne på, att det är från före 1945)?
En ytterligare ledtråd är att huset har korrugerad zinkplåt på taket. Vilket kanske kom till samtidigt som fönstren blev monterade eller renoverade?
Var det under krigsåren som man gjorde såna här lösningar (som MagHam var inne på, att det är från före 1945)?