3 485 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Digitala lås för utomhusbruk?
Jag har nyligen flyttat till villa med idag lite blandade låslösningar. Tanken är att sätta Yale doorman eller liknande på ytterdörr och garage. På altandörren funderar jag över ett enklare kodlås då det bara sitter lås på insidan. Problemen lösta, MEN.
Det finns ju även en liten bod på tomten. Är man ute i trädgården och vill hämta något där vill man ju kunna komma åt det utan att först springa in och hämta en nyckel. Men vad finns det för alternativ? Detta är ju inget utrymme för värdesaker utan främst för kanske lite jord, en kratta grillen osv.
Boden har 2 dörrar varav ena inte har något lås alls idag.
Så jag ser inte att det finns något behov av ett superbra lås som uppfyller alla regler utan mer något att avvärja med. Vad finns det för alternativ som klarar svenskt utomhusklimat? Smidigast vore ju att lås som man kan använda med enbart kod.
Jag tittade lite på de billiga kina-siterna och hittade system som dessa: http://www.banggood.com/SYSD-SY5000...mote-Control-Electric-Door-Lock-p-988001.html
Är det någon som har erfarenhet av ett sånt eller liknande? Kanske bara knappsats och en låskista. Det känns lite väl dyrt att satsa på ytterligare ett Doorman till en sån dörr, men något slags lås och nyckelfriheten är det jag söker.
Det finns el i utrymmet och jag tror inte det ska behövas någon "redundans" på låset, är det strömavbrott så behövs egentligen inget alternativ för att kunna ta sig in.
Det finns ju även en liten bod på tomten. Är man ute i trädgården och vill hämta något där vill man ju kunna komma åt det utan att först springa in och hämta en nyckel. Men vad finns det för alternativ? Detta är ju inget utrymme för värdesaker utan främst för kanske lite jord, en kratta grillen osv.
Boden har 2 dörrar varav ena inte har något lås alls idag.
Så jag ser inte att det finns något behov av ett superbra lås som uppfyller alla regler utan mer något att avvärja med. Vad finns det för alternativ som klarar svenskt utomhusklimat? Smidigast vore ju att lås som man kan använda med enbart kod.
Jag tittade lite på de billiga kina-siterna och hittade system som dessa: http://www.banggood.com/SYSD-SY5000...mote-Control-Electric-Door-Lock-p-988001.html
Är det någon som har erfarenhet av ett sånt eller liknande? Kanske bara knappsats och en låskista. Det känns lite väl dyrt att satsa på ytterligare ett Doorman till en sån dörr, men något slags lås och nyckelfriheten är det jag söker.
Det finns el i utrymmet och jag tror inte det ska behövas någon "redundans" på låset, är det strömavbrott så behövs egentligen inget alternativ för att kunna ta sig in.
Hänglås med en nyckel gömd i en kruka nånstans? 
I så fall kan jag väl lika gärna lägga nyckeln till befintligt lås i en kruka? Hänglås verkar klara sig sådär i svensk utomhusmiljö.
Men det kanske är ett alternativ att bara gömma nyckeln någon stans i anslutning. Men kräver ju ändå den där extra svängen att plocka upp den. Orsaken är ju att slippa nycklar och "bekymren" med att inte ha de med sig.
Men det kanske är ett alternativ att bara gömma nyckeln någon stans i anslutning. Men kräver ju ändå den där extra svängen att plocka upp den. Orsaken är ju att slippa nycklar och "bekymren" med att inte ha de med sig.
De kinesiska kan vara "helgjutna" alltså fyllda och borde därmed klara klimatet men alla är det inte men det kan fungera ändå.
Låsningen kan jag vara lite skeptisk till och föredrar ett elslutbleck eller motorlås men i övrigt borde det fungera bra.
Radiosändaren är säkert inte den bästa men den behöver inte användas om man inte vill.
Om du inte har några speciella krav utan endast vill att det ska vara stängt så duger det säkert alldeles utmärkt.
Produkten är inte CE-märkt vad jag kan se och får då inte anslutas mot elnätet, styrenheten bör monteras i en kapsling då inkommande kablar inte verkar vara dubbelisolerade.
Det hade varit bättre om inkommande varit svagström och du använt en CE-märkt transformator istället.
Låsningen kan jag vara lite skeptisk till och föredrar ett elslutbleck eller motorlås men i övrigt borde det fungera bra.
Radiosändaren är säkert inte den bästa men den behöver inte användas om man inte vill.
Om du inte har några speciella krav utan endast vill att det ska vara stängt så duger det säkert alldeles utmärkt.
Produkten är inte CE-märkt vad jag kan se och får då inte anslutas mot elnätet, styrenheten bör monteras i en kapsling då inkommande kablar inte verkar vara dubbelisolerade.
Det hade varit bättre om inkommande varit svagström och du använt en CE-märkt transformator istället.
Klicka här för att svara