Knockonwood
Det är fortfarande isolering innanför luftspalten. Kommer karmskruven i luftspalten så behövs en utsalning på insidan av karmen om isoleringen påminner om någonting som kallats för vinterbonat under de senaste 70 åren. Att fasadmaterialet är tegel ändrar inte det förhållandet. Rita upp det på ett papper om du har svårt att förstå.

mvh Findus

Mina gamla fönster satt långt ut i tegelfasaden, det var endast 3-4 cm drevning mot karmen. Resten av karmen satt mot luftspalten och ett par cm ut i teglet.

När de nya fönstren skulle in rådde det ingen tvekan om att hela karmen skulle innanför luftspalten , vilket reducerade de inre gamla smygarna med c 6-7 cm. Utvändigt blev det plåtlister som täcker luftspalten, skär sig lite mot det bruna al-fönstret , men syns inte på avstånd. Hade väl funkat bra med bruna trälister också.

(Finns några bilder på min profil om detta.)

Nu är fönstren monterade, men kanske någon annan råkar ut för samma problem.
Mitt förslag är att använda karmhylsor och utflyttningsjärn/montagebeslag, då får du plåtbitar som fästs i regelverket och infästningspunkter för hylsan i plåten. då kan du flytta fönstren upp till 80mm ut.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.