1 560 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tätning av ytterdörr
Hejsan
Jag har en ny ytterdörr där tätningslisten sitter i dörrbladet. Problemet är att när dörren ska stängas, så kommer listen i kläm mellan dörr och karm den sticker ut en aning utanför dörren.
Lösningen jag ser på detta problem är att istället sätta listen i karmen.
Jag ställer mig då två frågor.
1. Varför sätter de listen i dörren istället för i karmen till att börja med? Det känns som karmen är det gamla traditionella sättet. Vilken är fördelen med att ha den i dörren istället?
2. Finns det någon anledning att inte sätta den i karmen?
Jag har en ny ytterdörr där tätningslisten sitter i dörrbladet. Problemet är att när dörren ska stängas, så kommer listen i kläm mellan dörr och karm den sticker ut en aning utanför dörren.
Lösningen jag ser på detta problem är att istället sätta listen i karmen.
Jag ställer mig då två frågor.
1. Varför sätter de listen i dörren istället för i karmen till att börja med? Det känns som karmen är det gamla traditionella sättet. Vilken är fördelen med att ha den i dörren istället?
2. Finns det någon anledning att inte sätta den i karmen?
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
inget svar på din fråga, men känner igen problemet från safco dörrar som säljs på bauhaus, där sticker också tätningslisten ut utanför dörren, så jag får hålla på och justera karmen, när den tar i.
Köpte en dörr från vanlig tillverkare och på den stack inte listen ut någonting, så det är nog en kass tillverkare helt enkelt, det kan ju inte vara dyrare att tillverka en dörr som listen inte sticker ut på.
Köpte en dörr från vanlig tillverkare och på den stack inte listen ut någonting, så det är nog en kass tillverkare helt enkelt, det kan ju inte vara dyrare att tillverka en dörr som listen inte sticker ut på.
Den här dörren kommer från Beijer, kommer inte ihåg tillverkaren nu, men inte värsta lågprisvarianten i alla fall.
Läste någonstans att någon tillverkare tyckte det var en jättebra ide för att det blir färre skarvar om man gör så.
Läste någonstans att någon tillverkare tyckte det var en jättebra ide för att det blir färre skarvar om man gör så.
Klicka här för att svara