3-glas Fönster H-hängda monterades till sommaren 2009 av mockfjärd, tyvärr.
Problem och strulig installation som många andra som anlitat dem.
Vart av säljaren övertalad om att montera nya fönsterna i "befintlig karm"
sedan har vi upplevt vintrarna kalla och dragiga (ruggiga) mellanvarven (detta inomhus).
Har då förbättrat deras installation bit för bit.
hittade hål som gick under den befintliga karmen och hade blivit dold med foder på ut och insida.
Båkskummade då samtliga fönster.
Senare vart det renovering av sovrummet, gjorde då om och tätade samt byggde in fönsterkarmen ordentligt i det rummet. bytte även till ny originallist.
Men trots det så ser våra fönster ut så här efter ett par dagar med 20-25 grader.
Imma och fuktigt blir det under ca -5
Valde idag att riva bort orgnallisterna från ett fönster för att prova att med vanlig o list,
men räknar inte att det kommer att räcka.
Det jag inte har provat är
att montera om fönstrerna samt att slita bort gamla befintliga karmen.
Alt köpa nya fönster.
Griper lite efter halmstrån här, så all hjälp och tips är jag tacksam för
Problem och strulig installation som många andra som anlitat dem.
Vart av säljaren övertalad om att montera nya fönsterna i "befintlig karm"
sedan har vi upplevt vintrarna kalla och dragiga (ruggiga) mellanvarven (detta inomhus).
Har då förbättrat deras installation bit för bit.
hittade hål som gick under den befintliga karmen och hade blivit dold med foder på ut och insida.
Båkskummade då samtliga fönster.
Senare vart det renovering av sovrummet, gjorde då om och tätade samt byggde in fönsterkarmen ordentligt i det rummet. bytte även till ny originallist.
Men trots det så ser våra fönster ut så här efter ett par dagar med 20-25 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Imma och fuktigt blir det under ca -5
Valde idag att riva bort orgnallisterna från ett fönster för att prova att med vanlig o list,
men räknar inte att det kommer att räcka.
Det jag inte har provat är
att montera om fönstrerna samt att slita bort gamla befintliga karmen.
Alt köpa nya fönster.
Griper lite efter halmstrån här, så all hjälp och tips är jag tacksam för
Använder du rullgardinen eller vad skenorna är till för?
Är det lika illa på alla fönster?
Vi får liknande hos oss när det närmar sig -20, framförallt i sovrummet när vi har rullgardinerna neddragna.
De andra fönster vi har i huset klarar sig bra.
Så det jag gissar på att det blir en köldbrygga i nederkant som kondenserar fukten i luften och fryser till is.
Är det lika illa på alla fönster?
Vi får liknande hos oss när det närmar sig -20, framförallt i sovrummet när vi har rullgardinerna neddragna.
De andra fönster vi har i huset klarar sig bra.
Så det jag gissar på att det blir en köldbrygga i nederkant som kondenserar fukten i luften och fryser till is.
Skenorna på sidan är för myggnätet, bara dra ner, men den används inte 
men, jo vi använder rullgardin, men alla fönster är nog lika illa eller marginell skillnad
kan ha blivit lite mer is när vi lät bli att dra upp rullgardin när kylan höll i sig ett tag
men, jo vi använder rullgardin, men alla fönster är nog lika illa eller marginell skillnad
kan ha blivit lite mer is när vi lät bli att dra upp rullgardin när kylan höll i sig ett tag
Det ser ut att vara väldigt djupa fönstersmygar, värmen når helt enkelt inte nederkanten av fönstret.
Vet en bekant som hade samma problem, hans lösning var att bygga om smygen/fönsterbrädan, det funkade perfekt.
Han sänkte nedre smygen några cm, la några ribbor ca 2 cm på den, och en ny smyg ovanpå, den drogs ut en bit som en fönsterbräda så elementet kom under, sen fräste han ett par avlånga hål i den närmast fönstret, typ som defrostern på en bil.
Du ser ut att ha några cm av nedre karmen framme, går det inte att lägga en tunn skiva på några ribbor utan att komma över karmen ??
Gör nått tillfälligt av en plywood och prova, det är ju bara att lägga det löst.
Vet en bekant som hade samma problem, hans lösning var att bygga om smygen/fönsterbrädan, det funkade perfekt.
Han sänkte nedre smygen några cm, la några ribbor ca 2 cm på den, och en ny smyg ovanpå, den drogs ut en bit som en fönsterbräda så elementet kom under, sen fräste han ett par avlånga hål i den närmast fönstret, typ som defrostern på en bil.
Du ser ut att ha några cm av nedre karmen framme, går det inte att lägga en tunn skiva på några ribbor utan att komma över karmen ??
Gör nått tillfälligt av en plywood och prova, det är ju bara att lägga det löst.
Klicka här för att svara