Jag är ingen designexpert men kikade på gångjärnen. Har själv tre hus med originalfönster enligt nedan

Fritidshus1937:
Långsmala gångjärn med spetsiga ändar. Vinkeljärn i bågen liknande de på TS bild.

Timmerstuga 1943:
Smala gångjärn med mer rundade toppar. Vinkeljärn i bågen liknande de på TS bild.

Boningshus 1948:
Bredare gångjärn med rundade toppar. Inga vinkeljärn.

/Magnus

• Gilla
jakobmagnusson
  • Laddar…
Plåten ser lite felkonstruerad ut inget uppvik längst kanterna så vattnet rinner in i trät om det kommer där.

• Gilla
Caroline och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, har lärt mig mycket :)

Nu säger detta kanske inget men på vårt förra hus så satt det fönster med likadana hörnbeslag och likvärdiga gångjärn som på bilden. Det ska mig veterligen vara originalfönsterna från 1936.
Däremot på sommarstugan från 1922 med garanterat originalfönster (mammas morfar som byggt) så finns det inga hörnbeslag, utan bågen är kilad och pluggad, och gångjärnen är av annan modell.

Squall Leonhart skrev:
Nu säger detta kanske inget men på vårt förra hus så satt det fönster med likadana hörnbeslag och likvärdiga gångjärn som på bilden. Det ska mig veterligen vara originalfönsterna från 1936.
.
Intressant. Var det enkel eller dubbelglas i dem?

Vi skulle behöva fler bilder och behöva veta var huset är. Olika trakter hade olika detaljer på fönstren och en detalj som redan var omodern på en ort kunde vara normalt utförande på en annan ort. Till exempel här i Österbotten snickrade man spårade fönsterbågar av 1700-talsmodell ända in på 1920-talet.

Jag skulle säga efter 1880 (moderna infällda gångjärn och kupiga hörnbeslag) men före 1940 (lösa innarfönster och tunna bågar). De kan också vara från före 1880 men senare försedda med nyare beslag.

• Gilla
jakobmagnusson och 1 till
  • Laddar…
Litet finger i luften ( besserwisser i farten...) Om huset har så många skarvade pinnar som denna enda bild visar,jag tycker mig kunna se 3 skarvar, så skulle jag vara rätt misstänksam mot resten av huset .

Jag tittade för många år sedan på ett hus där fönsterfodren var skarvade liknande detta, och under balkongen satt en enorm H-balk i stål, typ 350x 350mm.... Den hade nog passat bättre i en skyskrapa nånstans, men var väl billig då den behövdes. Jag köpte inte huset.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Gångjärn och beslag är väldigt lika de som satt på originalfönstren med enkelglas i mina föräldrars hus, byggt 1903. Hörnjärnen i min egen förra kåk var också väldigt lika, 1937, men gångjärnen hade rundade ändar och det var dubbla kopplade fönster.
Min gissning är att fönstren är från 1900-1920 och har fått glasen utbytta, kanske någon tyckte det såg "omodernt" ut på 50-60-talet och bytte glas.

Redigerat:
Tror att huset i stort är orört sen 50talet, men att foder tex bytts kanske 10- 20 år sen.. Hela paneleb måste bytas...Men det är en intressant ialtagelse, ska kika lite extra. ..

Hej igen,
Nu har vi skrivit kontrakt på detta hus :)
Nya Österäng 42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som känner en bra besiktningsman (duktig på torp) i Norrtäljetrakten?

Mvh,
Jakob

Husarkeologi är intressant. Jättesvårt att veta vad som är original och vad som är utbytt. Och vad avses egentligen med original, är det för tidpunkten då huset uppfördes på nuvarande grund? Eller när senaste omfattande modernisering ägde rum (el-vatten-ytskikt, 1900-1940-tal)? Eller valfri period som man själv romantiserar?

Har också visuellt likadana fönster som är ditsatta på 1930-talet på ett hus äldre än så. Samma gångjärn och samma vinkeljärn. Dock är det kopplade bågar. Glaset är valsat, är ränder i dem men man ser det inte riktigt till vardags utan får kika i skillnaden ljus/mörker.

Det inte alltid säkert att man kan datera på sådana detaljer som hörnjärnen. De kan ju ha bytts ut vid någon omfattande renovering av fönstrena. Om det är likadana järn på alla fönster inkl. de på andra våningen är de säkert original. Annars får man vara lite skeptisk..

• Gilla
jakobmagnusson
  • Laddar…
jakobmagnusson skrev:
Jo, du har helt rätt, det är nog det viktiga att det är kärnvirke och att de inte är alltför "avvikande från orginal", vad det nu är ;)

Generellt när jag letar ett äldre hus så behöver inte allt vara i perfekt orginalskick, men om det tex skulle vara kopplade 2-glas från 50talet i ett hus från sekelskiftet så är det ett minus för mig. Men är det ett hus från 40talet med kopplade 2glas så är det ju ganska naturligt.

Sen tycker jag att en tidstypisk renovering från en viss epok också kan vara intressant att bevara, tex det korrugerade plåttaket. När den nu var gjord...

När vi är inne på det: Är det någon som vet när det var populärt att lägga på korrugerade zinkade plåttak på boningshus? Eller annan info om den takbeläggning, tex var det när takstolarna var för klena (tex gammalt vasstak) som man valde plåt istället för tegel??
Vet inte om ngn svarat dig men det behöver inte vara så att man lagt plåttak pga klena takstolar. Mitt hus som dateras till mitten av 1800-talet hade korrugerat plåttak när jag köpte det. Anledningen var att det gamla tegeltaket hade gått sönder och förra ägaren valde istället att lägga plåttak vilket jag bytte ut till tegel när jag isolerade taket.

• Gilla
jakobmagnusson
  • Laddar…
Rådmansö skrev:
Vet inte om ngn svarat dig men det behöver inte vara så att man lagt plåttak pga klena takstolar. Mitt hus som dateras till mitten av 1800-talet hade korrugerat plåttak när jag köpte det. Anledningen var att det gamla tegeltaket hade gått sönder och förra ägaren valde istället att lägga plåttak vilket jag bytte ut till tegel när jag isolerade taket.
Hej, Jo det är samma här har det framkommit, plåttaket las på på 70talet, det var nog lertegel innan. Så nu ska det på ett riktigt tak, samt isoleras inifrån. Så jag ska väl göra ett liknande jobb som du har gjort ;)

Det förekommer också att man valt att lägga plåt ovanpå gamla spåntak bara för att det var enkelt och billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.