Ny medlem här. Har tummen precis mitt i handen, men brukar kunna lösa det mesta med stor envishet :)

Vi bor i ett 20-talshus som "moderniserats" ca 1980, med strukturtapeter och allt vad det innebär. Man bytte även ut de gamla dörrarna till helt släta historier. Nu har vi kommit över ett gäng gamla dörrar från ett rivningstorp som vi skulle vilja sätta in. Vi har även monterat ner karmarna. Problemet är att karmarna är betydligt djupare än väggarna i huset. På sina håll är väggarna så tunna som 7cm, medan karmen är ca 15cm. På de tunnaste väggarna hade vi tänkt sätta pärlspont på ena sidan, så det bygger ju ett par cm till, men det är fortfarande inte tillräckligt djupt.

Så nu är min fråga: hur löser jag det enklast? Går det att kapa karmen på djupet? Håller den i så fall ihop? Eller är det enklare att snickra ihop nya karmar? Att snickra karm är något jag aldrig försökt mig på och något som jag är rädd är bortom min kompetens :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.