C
Carl-Jo-han: Med heltidsjobb, två barn under tre och en sambo som har ett osunt stort intresse för att tävla och träna sina hästar så tar det lite tid, men nu är dörren till pannrummet på plats. Fick en begagnad innerdörr 21*8 ifrån sambons jobb. Dörrhålet var precis så att karmen gick in, och eftersom det är lättbetong och ena hållet så struntade jag efter lite överliggande med mig själv
8 svar · 9,7k läst
·
M
Mattias1457: Stort tack! Då har jag ett riktmärke.
8 svar · 15,0k läst
·
prototypen
prototypen: Det är väl påsalningen som det tar emot, jag har samma problem så det enda som går är att skruva loss gångjärnet. Protte
24 svar · 11,8k läst
·
N
SBH: [citat] sen finna ju färdig borrade hål i vissa karmar
4 svar · 1,9k läst
S
svenne_b: Tack Gudfader Avemo! :thumbup:
29 svar · 36,1k läst
·
1
123abc: Om du vill byta så är det Dorma som gäller (DL9192 eller DL9132). De nyare assa 2002 låshusen har blivit bättre och fungerar som förväntat men de äldre var skräp. Assa 2500 är inte bättre kvalitet än Assa 2002.
2 svar · 7,1k läst
E
Evolved: En idé slog mig idag, jag har ett par fönster som är i behov av målning i mitt hus. Men istället för att måla dom, tror ni att man istället kan klä in fönsterkarm och -båge i t ex Lärk eller något ädelträ? Tanken är att trät i så fall ska vara av samma sort som fasaden blir i. :)
0 svar · 2,7k läst
larsbj
larsbj: Den kan du använda både ute och inne. Den är tom livsmedelsgodkänd.
3 svar · 4,0k läst
·
F
f91jsw: Normalt ska en badrumsdörr inte vara särskilt fuktutsatt, om man har korrekt ventilation. Det ska vara en utsugsventil i badrummet och torr luft ska dras in via dörren, som då också håller dörren torr. Badrumsdörrar är normalt vanliga innerdörrar så det inget speciellt med dem ur fuktsynpunkt. Om man av någon anledning inte kan kontrollera fukten med bra ventilation får man nog
1 svar · 3,2k läst
H
henrik56: Ska ersätta mina gamla flaggfönster. Vill ha lättskötta fönster med de ska ha rätt utseende. Det ska vara smala spröjs som ska likna de gamla kittade spröjsen. Sparfönster och Tanum kultur har sådana spröjs. Även Elit retro men de ligger över mitt pristak. Nån därute som har erfarenhet att dela ned sig rörande Sparfönster och Tanum kultur?
0 svar · 3,7k läst
M
-MH-: Samma fråga som trådstartaren, :) [bild] Hålstenen är ju rätt luftig. Tidigare karm satt spikad i brädbitar som putsats in i väggen, De flesta lossnade när jag tog bort gamla kramen. Uppe och nere finns det trä resp betong att borra/fästa i. Skruvarna jag fick med i karmskruvspaketet (TEMA) är inte särskilt långa. Kanske finns längre av någon sort? Eller skall jag köpa andra
3 svar · 10,6k läst
·
J
JohanLun: Jo, är det helruttet kanske det inte går att laga på plats, men är fönstren väl inbyggda och fodren satta på gammalt vis brukar det ju bli rätt stor åverkan på tapeter etc när man tar bort fönstret. Kanske kan en snickare bara byta en del med allt på plats. Det är nog värt att kolla upp iallafall. Ett annat sätt är ju att beställa ETT nytt fönster och sen låta en snickare byta
13 svar · 7,3k läst
·
anders07
anders07: Den var ju inte snygg... Är det bara ett fönster så åk till byggvaruhuset och köp ett riktigt bleck och lägg dit...
3 svar · 1,4k läst
·
tommib
tommib: Rätt svar gavs i första svaret och man skriver bredden först på dörrar också. Således blir det 9x20 osv...
8 svar · 1,5k läst
Matti_75
Matti_75: Upp och ner justerar du under dom svarta plastlocken. Du kan justera i sidled samt eventuellt mer i höjdled beroende på gångjärn om du skruvar bort den försänkta skruven som sitter i karmsidans gångjärn. Ta bort locket på utsidan så sitter där några fler justerskruvar.
2 svar · 5,1k läst
·
larsbj
larsbj: Jag skulle säga att det är enbart ett kosmetiskt problem. Har dom klarat sig i nästan 80 år så är det bra kvalitet på träet. Egentligen är det mest färgen på utsidan som är viktig för skyddet. Om man ser på äldre fönster från förra sekelskiftet så är dom sällan målade på kanterna om dom inte är renoverade. Fönster från 70talet som är furafärgade klarar sig ofta bättre
1 svar · 4,7k läst
·
L
Lelin: Ja, jag tänkte kanske fel, den är inte otät efter att vi har satt dit en tjockare tätningslist (som iofs gör att det blir rätt trögt att låsa). Det är nog snarare oisolerad den är... Så frågan är kanske snarare om man kan isolera en gammal dörr... Eller som ursprungsfrågan var: Vad för dörr ny kan man ha som är tidsenlig utan att bli bankrupt? ;)
5 svar · 9,0k läst
·
larsbj
larsbj: Det som händer är att färgen spricker inte spegeln. Oftast i en isolerad ytterdörr brukar det vara en spegel inne och en ute, med isolering emellan. Troligen kommer den inre att röra sig betydligt mindre.
3 svar · 2,4k läst
1
123abc: Det är nog rätt modell bara att skruvhålen flyttats när tillverkningsprocessen moderniserats. Varför inte bara förborra och skruva fast det nya? Du lär inte hitta några med samma hålbild.
10 svar · 2,6k läst
·
anders07
anders07: För att spara ytterligare utrymme kan du köra med 45 reglar, plyfa och gips och så skjutdörr. Du kan använda ett helt vanligt dörrblad som går in i 45mm bredden mellan plyfaskivorna. Resten av väggen kan du bygga med OSB men bredvid dörren är det lite bättre stabilitet och snyggare med plyfa...
7 svar · 9,0k läst
dajjes
dajjes: Fönstren blir ca 1400x500mm
4 svar · 3,5k läst
L
Löt-Robin Anebo: Tack för tipsen, detta ska nog gå bra!
4 svar · 4,3k läst
·
A
AndersS: Man kanske inte behöver blanda in NFC förrän ts svarat på syftet med frågan :D
8 svar · 2,3k läst
1
123abc: Vad är det för fabrikat? Tycker karmen ser väldigt enkel ut. Är det en 2-delad karm med tveksam ihopsättning eller en enkel karm med omfattningsprofiler på sidorna men det fattas till överstycket? Finns det tätningslister? Det verkar som de skippat fogningen. Är de klara med allt? Finns det andra bilder som ger en bättre överblick?
2 svar · 1,3k läst
·
Snailman
Snailman: [citat] Ja, går nog vilket som, om du nu vill ha släta foder, vill du ha typ allmogestil kanske det inte finns klackfoder i allmoge, och då får du klyva ett vanligt foder och ha som smyg till en plan list i allmoge. Har själv köpt klackfoder och provat lite lätt, de verkar passa, har tex kaklat i badrummet och då passar 12mm. Sedan har jag 118mm karm på några ställen då de är halva
4 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: Har beställt en osym, det följer med en symetrisk stolpe när man köper denna så det kan inte bli fel. Stort tack för hjälpen! Mvh, Mathias
8 svar · 14,7k läst
·
H
hempularen: Allt går att lösa. jag har handlat några innerdörrar från: http://www.gkdoor.se/sv/products?category=11. Har för mig att dom dels standardmässigt kan leverera dörrar för äldre standardgångjärn, men även helt specialtillverkade. De var dyra, men av högre kvalitet än jag hade hoppats på. Rent prismässigt är det troligen billigare att byta även dörrkarmen och köpa en modern
1 svar · 4,8k läst
·
L
Lewdis: Haha! Har inte ni också latex som absoluta favorit i alla lägen ;)
14 svar · 3,1k läst
·
S
sommarosol: Tack ja jag har felanmäla, får vi se vad de säger😊
6 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.