Ingenting är självklart för en pappervändare😄. Dörren är nu uppallad, får se hur det går

• Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Min erfarenhet efter ett antal bytta dörrblad är att det är bäst att lossa gångjärnen i bladet först, och sedan försiktigt knacka loss dem ur karmen. Lätt att flisa ur karmen annars.

Jag lossade gångjärnen i karmen. Lossade utan problem, inga flisor. Nya bladet sitter på plats. Stort tack för allt stöd!

Hoppas att ny dörr passar gammal ram

Ja, garantiärende så det är exakt likadant blad

C
luffarn skrev:
Min erfarenhet efter ett antal bytta dörrblad är att det är bäst att lossa gångjärnen i bladet först, och sedan försiktigt knacka loss dem ur karmen. Lätt att flisa ur karmen annars.
Ja, om det är tajt passning är det en bra idé. Ser ut att vara lite spel i det här fallet dock.
Skulle också vara lite försiktig när jag drar i skruvarna vid återmonteringen - du vill helst hamna i befintliga gängor och inte hamna snett. Dvs. dra åtminstone första biten för hand.

Vad var fel m gamla dörren?

Det var speglar i form av lister på dörren som hade spruckit och lossnat.

Nu är allt på plats, låset flyttat m.m. Var lite pilligt men gick! Lite finjusteringar kvar bara.

Det är väl påsalningen som det tar emot, jag har samma problem så det enda som går är att skruva loss gångjärnet.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.