Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Behöver ha 2 innerdörrar till källaren, en till pannrummet och en till tvättstugan. Bägge dörrhålen har lite udda mått, 184 x 76 cm och det sitter plankdörrar där idag som har slagit sig. Jag har idag kapat en gammal innerdörr som jag hade liggande. Den var 195 x 74 så jag tog 6 cm uppe och nere. Det fungerar som en tillfällig lösning efter lite påsalning på dörrkarmen men jag vill att det ska bli snyggt också, inte bara funktionellt.
Jag kan kapa ur uppåt så att jag kan få 190 på höjden i dörrhålet. Så jag behöver ha tag i dörrar och karm med modulmått 7x19, alternativt 7x18. Nu är det inga standardmått men går att beställa, men då kostar dom där efter och det är några veckors leveranstid. Så jag funderar på att köpa enbart karmen och sedan bygga dörrbladen själv.
Hittade en bra länk här med instruktioner som jag tänkte följa först; https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-dorr-som-inte-slar-sig.html men när jag satt och funderade så började jag undra om man inte kan bygga med stavlimmad furu istället? Tanken var då att köpa en stavlimmad skiva tänkt till hyllplan, t.ex https://www.byggmax.se/forvaring/hyllor-och-hyllplan/hyllplan-/hyllplan-i-furu-p09134 .
Denna är 27 mm tjock. Tanken var då att kapa ut decimeter-breda plank ur den, kapa dessa till rätt längd och sedan skruvlimma ihop en ram av dessa. Sedan ta ut för lås-kista, och sist klä ramen med 7 mm plywood på bägge sidor, tjockleken blir då 41 mm. Det borde väl bli en stabil dörr som inte slår sig?
Tror ni att detta kan vara något eller blir det pannkaka av det?
Jag kan kapa ur uppåt så att jag kan få 190 på höjden i dörrhålet. Så jag behöver ha tag i dörrar och karm med modulmått 7x19, alternativt 7x18. Nu är det inga standardmått men går att beställa, men då kostar dom där efter och det är några veckors leveranstid. Så jag funderar på att köpa enbart karmen och sedan bygga dörrbladen själv.
Hittade en bra länk här med instruktioner som jag tänkte följa först; https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-dorr-som-inte-slar-sig.html men när jag satt och funderade så började jag undra om man inte kan bygga med stavlimmad furu istället? Tanken var då att köpa en stavlimmad skiva tänkt till hyllplan, t.ex https://www.byggmax.se/forvaring/hyllor-och-hyllplan/hyllplan-/hyllplan-i-furu-p09134 .
Denna är 27 mm tjock. Tanken var då att kapa ut decimeter-breda plank ur den, kapa dessa till rätt längd och sedan skruvlimma ihop en ram av dessa. Sedan ta ut för lås-kista, och sist klä ramen med 7 mm plywood på bägge sidor, tjockleken blir då 41 mm. Det borde väl bli en stabil dörr som inte slår sig?
Tror ni att detta kan vara något eller blir det pannkaka av det?
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Att kapa en dörr/karm på höjden är lätt med billiga och släta dörrar om standardbredd kan användas.
Kapa lika mycket uppe och nere. Det som kan hända är att träramen uppe och nere blir bortsågad så att du kommer in till "pappersfyll" i någon form. Ta då de bortsågade bitarna och kapa/hyvla bort ytmaterialet så att endast trämaterialet blir kvar och kapa sedan dem i längd. Då ska du har bitar som passar perfekt i hålrummet i dörrens upp/nedkant.
Smeta lim på dem och knacka dem på plats.
Sedan är det bara att kapa karmen lika mycket uppe och nere.
Kapa lika mycket uppe och nere. Det som kan hända är att träramen uppe och nere blir bortsågad så att du kommer in till "pappersfyll" i någon form. Ta då de bortsågade bitarna och kapa/hyvla bort ytmaterialet så att endast trämaterialet blir kvar och kapa sedan dem i längd. Då ska du har bitar som passar perfekt i hålrummet i dörrens upp/nedkant.
Det där måttet 184*76, var mätte du det?
Var det befintligt karmyttermått eller var det befintligt fria karminnemåttet (dörrbladets) mått?
På bilden ser det ut som om du kan ha en dörr med modulen 8*19 eller kanske tom 8*20 om du knackar lite betong.
Var det befintligt karmyttermått eller var det befintligt fria karminnemåttet (dörrbladets) mått?
På bilden ser det ut som om du kan ha en dörr med modulen 8*19 eller kanske tom 8*20 om du knackar lite betong.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Standardbredd 7 kan användas utan problem. Då är det enkelt att hitta dörrar men med modulhöjd 20. Jag kan såga ur så att jag får plats med 19 och då behöver jag ta 10 cm på dörren.AndersS skrev:Att kapa en dörr/karm på höjden är lätt med billiga och släta dörrar om standardbredd kan användas.
Vågar man kapa en formpressad dörr med cirkelsågen eller behöver jag investera i en sänksåg?
Måttet är själva dörrhålet. Idag sitter det inga justerbara karmar utan det är trä spikat och fastputsat i lättbetong.Demmpa skrev:
Jag får plats med en 7x19 om jag sågar ur hålet i ovankant. 20 i höjd blir trixigt men går om jag knackar ner betongtröskeln. 8 i bredd går om jag tar bort befintlig "karm" och ersätter med en tunnare så att jag har något att skruva karmskruven i.
Spontant känns det som att en 7x19 är enklast att få dit.
Men jag köper nog en billig formpressad 7x20 för 400 kr och provar att kapa den så som AndersS föreslog!
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag har kapat med vanlig cirkelsåg och väljer en hyfsat fintandad klinga. Har en liten såg med 152 mm klinga, tror att den fintandade har 24 tänder, och så tejpar jag med bred maskeringstejp där jag kapar den, drar ett varv runt dörren.
Kapade senast igår 3 dörrar åt en bekant, men då tog jag bara runt 10 mm så jag var fortfarande kvar i rammaterialet och det flisade inte ur något.
Så tar du det försiktigt och spänner något på dörren att köra mot ska det nog bra.
Kapade senast igår 3 dörrar åt en bekant, men då tog jag bara runt 10 mm så jag var fortfarande kvar i rammaterialet och det flisade inte ur något.
Så tar du det försiktigt och spänner något på dörren att köra mot ska det nog bra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Med heltidsjobb, två barn under tre och en sambo som har ett osunt stort intresse för att tävla och träna sina hästar så tar det lite tid, men nu är dörren till pannrummet på plats.
Fick en begagnad innerdörr 21*8 ifrån sambons jobb. Dörrhålet var precis så att karmen gick in, och eftersom det är lättbetong och ena hållet så struntade jag efter lite överliggande med mig själv i att använda karmskruv. Så det blev manuell inpassning som faktiskt gick ganska smidigt.
Fick dock kapa både karm och dörr 25 cm på höjden dvs 12,5 uppe och nere. Gick smidigt med fintandad klinga på handcirkelsågen. Finliret med foder och annat kommer vid ett senare tillfälle. Ursäkta dålig bild.
Fick en begagnad innerdörr 21*8 ifrån sambons jobb. Dörrhålet var precis så att karmen gick in, och eftersom det är lättbetong och ena hållet så struntade jag efter lite överliggande med mig själv i att använda karmskruv. Så det blev manuell inpassning som faktiskt gick ganska smidigt.
Fick dock kapa både karm och dörr 25 cm på höjden dvs 12,5 uppe och nere. Gick smidigt med fintandad klinga på handcirkelsågen. Finliret med foder och annat kommer vid ett senare tillfälle. Ursäkta dålig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden