Går det på något sätt om en spricka i ett glas är ny eller gammal? Jag har inte sett den innan och ser den inte på foton men enligt mitt ex har den funnits där sen 2011?

Nej, det kan man inte . Ring f-bolaget så ordnar det sig.

Med vänlig hälsning, fremax

Fremax är lite väl snabb med svaret.

Man kan i vissa fall se att en spricka är gammal.
Men alla sprickor behöver inte visa upp ålderstecken bara för att dom är gamla.

Det är omöjligt att svara på om just din spricka är gammal utan att först få se en väldans massa bilder.

Däremot har Fremax helt rätt i att ditt försäkringsbolag bara är ett samtal bort och och din glasmästare ett annat.

Ca: 1500kr självrisk och problemet är löst

Beror väl helt och hållet på hur gammalt ett fönster är och storlek om man vill blanda in försäkringsbolag, eller så har jag missförstått syfte med att ringa försäkringsbolaget. TS skriver att sprickan ev. kan ha funnits där redan 2011.

Vad är orsaken till att du frågar om det går att se ålder på en spricka i ett fönster?

Hur det är tänkt att man ska åldersdatera en spricka? Jobbat mer eller mindre med glas och kringmaterial i 10år utan att höra om något sådan så är självklart nyfiken.

Som jag skrev. Man kan i vissa fall se om en spricka är gammal.
Tex om det är smuts i sprickan eller flagor längs med sprickan.
Men bara för att en spricka är gammal behöver den inte uppvisa ålderstecken.

Roligt att du jobbat mer eller mindre med glas i 10 år. Själv har jag jobbat uteslutande med glas och kringmaterial i 15år, huvudsakligen med reparationer av fönster.

Mvh Wirre

Så smuts och flagor i/längst med sprickan är något som har med ålder att göra? Ne, att försöka datumstämpla en spricka är en ren gissningslek för alla som inte jobbar på NFC.

Absolut.
Flagor längs med sprickan uppstår när glaset expanderar och krymper vid temperaturskillnader. Vanligtvis vid skiftet av årstider.
Eller när glaset utsätts för påverkningar så som att fönstret öppnas och stängs.

Först säger du att man inte kan ålderbestämma en spricka. Sen säger du att man kan ålderbestämma en spricka om man jobbar på NFC.
Hur ska du ha det?

• Gilla
Mdextler
  • Laddar…
Man kanske inte behöver blanda in NFC förrän ts svarat på syftet med frågan :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.