Hej, som rubriken lyder, jag har ett fönster 210x90 och en fönsterdörr 210x90 som ska sågas in i ytterväggen fönstret ska vara ungefär där spegeln är och höger om den, dörren.
14632356814186462647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska jag gå till väga?

Timmerväggen ligger på bjälklag för golvet som i sin tur ligger på källarväggen
14632359214761717799643.jpg
Skapa konto

Borde jag spara ca 5cm utav nedre sista stocken som fönster och dörr ska få stå på? Nackdelen är att tröskeln blir hög.

Något annat jag bör tänka på?

Jag kommer att kila fast timmerväggen så den inte far iväg, såga in en 2"2 eller liknande och upptill kommer jag endast kapa halva stocken horisontellt och sätta upp en regel mellan fönster och dörr så att inte dem får tryck på sig. Halvdålig ritning:

1463237036578-1289270561.jpg
Skapa konto

Mvh
Löt Robin

Ursäktar om jag skrivit lite rörigt, bara att fråga på om något är oklart!

Liggande timmer rör sig vertikalt med så pass många skift. Ett bra sätt att komma runt problemet är att fräsa in ett spår i ändträet efter att du öppnat upp. Be en smed bocka till plåtar i vinkel (tex 4x30x60 mm). 30 mm vinkeln trycker du in i det uppfrästa spåret.

Förankra sedan denna vinkelplåt i nedersta skiftet med en träfralla eller liknande. 60 mm vinkeln gängar du och förankrar karmen i.

På det här sättet får du ett glidregelsystem som timmret kan röra sig fritt i utan att det kommer påverka karmarna. Samtidigt får du även en förstyvning som hindrar timmret att kalva.

Dörröppningen gör du ända ned till golv.

Redigerat:
  • Gilla
Löt-Robin Anebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.