Jag har ett snickarbyggt litet fritidhus men ska sätta lister själv invändigt.

Vi har inte foder utvändigt utan fönsteromfattningar som panelen ansluter emot, det gör att fönster är lite indragna. Dessutom är väggarna inte så tjocka eftersom de bara är sommarisolerade.

Detta gör att det på insidan är precis en gipsskiva som saknas mellan fönster och list (12mm).

Hur löser man denna smyg på ett snyggt sätt?`

Såhär i efterhand inser vi att vi skulle specificerat omfattning eller bara smyg på insidan. Men som det ser ut nu, finns det glipa vi behöver sätta list över. Vi tänkte sätta färdigmålade lister. Finns det då någon färdig 12mm hög smyglist vi kan använda i glipan?

Mvh/O

Snailman
Redigerat:
Klyv ett foder och sätt först och sedan ett till foder en bit in.

Hmm just det klackfoder. Det kanske går att klyva ett foder annars och ha som "smyg"?

Snailman
oskar_s skrev:
Hmm just det klackfoder. Det kanske går att klyva ett foder annars och ha som "smyg"?
Ja, går nog vilket som, om du nu vill ha släta foder, vill du ha typ allmogestil kanske det inte finns klackfoder i allmoge, och då får du klyva ett vanligt foder och ha som smyg till en plan list i allmoge.

Har själv köpt klackfoder och provat lite lätt, de verkar passa, har tex kaklat i badrummet och då passar 12mm. Sedan har jag 118mm karm på några ställen då de är halva priset jämfört med 128 och då jag har 130mm tjocka väggar så går 118 och klackfoder ihop med 130mm väggar (blir släta foder på andra sidan väggen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.