5 210 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Blyinfattade fönster
Hej
Har ett hus från 30-talet med ett flertal blyinfattade fönster(rutorna består av olikfärgade glas i 20x10cm storlek). Fönsterna är 2-glas med ytterrutan av vanligt glas och innerutan av dessa blyinfattade. Dessa fönster upplevs som de har extremt dåligt isoleringsvärde då det är väldigt kallt innanför.
Är dessa blyinfattade fönste mycket sämre än vanliga 2-glas och hur kan jag på bästa sätt förbättra isoleringsvärdet utan att förstöra det estetisk(minimalt illafall)?
Har ett hus från 30-talet med ett flertal blyinfattade fönster(rutorna består av olikfärgade glas i 20x10cm storlek). Fönsterna är 2-glas med ytterrutan av vanligt glas och innerutan av dessa blyinfattade. Dessa fönster upplevs som de har extremt dåligt isoleringsvärde då det är väldigt kallt innanför.
Är dessa blyinfattade fönste mycket sämre än vanliga 2-glas och hur kan jag på bästa sätt förbättra isoleringsvärdet utan att förstöra det estetisk(minimalt illafall)?
Så trist att dessa fönster är helt omoderna idag ! i mitt barndomshem var det blyinfattade fönster i hall och kapprum - 30talshus som TS' hus. det var underbart när solen nådde de färgade glasen och som barn var man alltid fascinerad.
Åsa Lunds förslag till att byta ut ytterglaset låter vettigt.
Åsa Lunds förslag till att byta ut ytterglaset låter vettigt.
Vanligtvis är det inre rutan man byter ut till isolerglas tror jag. Att göra det på yttersta brukar inte rekommenderas. Jag har i alla fall för mig att det är så.
Ett alternativ kanske istället kan vara att mellan rutorna sätta en plastruta...låter lite knepigt kanske men påstås fungera bra. Har för mig att stocksundet.se är en url man kan kolla på...
Ett alternativ kanske istället kan vara att mellan rutorna sätta en plastruta...låter lite knepigt kanske men påstås fungera bra. Har för mig att stocksundet.se är en url man kan kolla på...
Några frågor.
Är det kopplade bågar eller enkelglasbåge och innerfönster med blyinfattat glas?
Har ni fönstersmygar?
Börja med att se över de gamla bågarna och tätningarna. Är det hoptorkade tyglister så drar det obehindrat runt bågarna. Det har inget att göra med om det är blyglas eller vanligt. Kanske har de under husets liv åtgärdat alla andra fönster men backat när det gäller signaturglasen. Förr i tiden gjorde man fönster och dörrar med mycket mindre springor än nu. Därför är det trångt för moderna slanglister. Hyvla, såga eller fräs fram plats. Ca 3mm är bra springa för att en 6mm siliconlist skall fungera som den är tänkt.
Om det är enkelglas med innerbåge. Lägg allt krut på innerbågen. Tätar ni ytterbågen så är det troligt att ni får kondens. Innerbågen kanske inte är tätad alls idag. Köpte ni huset på sommarhalvåret var de troligen isatta för charmfaktorn och inte iordninggjorda för vinterhalvåret.
Antingen gör ni om dem så att det fungerar med siliconlist. Eller så tätar ni på traditionellt vis med klisterremsor. Googla "klisterremsa fönster". Titta på bilder. Det är en metod som stoppar drag väldigt bra. Om ytterbågen är "lagom" otät borde det fungera. Gardering mot kondens är att lägga lite fetvadd i botten mellan rutorna och en tändsticksask med riskorn.
Är det kopplade bågar med invändig fönstersmyg och ni inte blir nöjda efter att ha åtgärdat tätningarna. Då kan ni tillverka innerfönster själva.
Man gör dem med väldigt liten springa. Typ 2mm mindre än öppningsmått. Använd klent virke. 30x30 typ. Passa in bågarna utan glas i smygen. I ovankant sätter man två stift i bågen. Vanlig galvad spik duger utmärkt. Klipp av så att 7-8mm sticker ut. Borra små hål där ni vill ha innerbågen i smygen. Vinkla in innerbågen i smygen så att stiften går i. Underkanten behöver inte sättas fast. Tyngdlagen tar hand om den saken. När bågen passats in (glasfalsen utåt) Sätter ni masoniteremsor med dubbelhäftande tape i kors på bågen. Sedan tar ni ur den och går till er lokala glasmästare och får dem glasade. Har inte huset satt sig under tiden så kommer de att passa när ni sätter dem tillbaka.
Täta med klisterremsa.
Innerfönster gjorda enligt ovan lämnar inga spår utom hålen för stiften. Klen båge gör att de knappt syns när de är isatta heller. Roligt och enkelt projekt. Inte svårare än att vem som helst kan klara det. Halvt i halvt duger som hörnförband. Glaset stabiliserar och innerbågar sitter still hela tiden. Inga påfrestningar utom vid i och urtagning.
Mvh Findus
Är det kopplade bågar eller enkelglasbåge och innerfönster med blyinfattat glas?
Har ni fönstersmygar?
Börja med att se över de gamla bågarna och tätningarna. Är det hoptorkade tyglister så drar det obehindrat runt bågarna. Det har inget att göra med om det är blyglas eller vanligt. Kanske har de under husets liv åtgärdat alla andra fönster men backat när det gäller signaturglasen. Förr i tiden gjorde man fönster och dörrar med mycket mindre springor än nu. Därför är det trångt för moderna slanglister. Hyvla, såga eller fräs fram plats. Ca 3mm är bra springa för att en 6mm siliconlist skall fungera som den är tänkt.
Om det är enkelglas med innerbåge. Lägg allt krut på innerbågen. Tätar ni ytterbågen så är det troligt att ni får kondens. Innerbågen kanske inte är tätad alls idag. Köpte ni huset på sommarhalvåret var de troligen isatta för charmfaktorn och inte iordninggjorda för vinterhalvåret.
Antingen gör ni om dem så att det fungerar med siliconlist. Eller så tätar ni på traditionellt vis med klisterremsor. Googla "klisterremsa fönster". Titta på bilder. Det är en metod som stoppar drag väldigt bra. Om ytterbågen är "lagom" otät borde det fungera. Gardering mot kondens är att lägga lite fetvadd i botten mellan rutorna och en tändsticksask med riskorn.
Är det kopplade bågar med invändig fönstersmyg och ni inte blir nöjda efter att ha åtgärdat tätningarna. Då kan ni tillverka innerfönster själva.
Man gör dem med väldigt liten springa. Typ 2mm mindre än öppningsmått. Använd klent virke. 30x30 typ. Passa in bågarna utan glas i smygen. I ovankant sätter man två stift i bågen. Vanlig galvad spik duger utmärkt. Klipp av så att 7-8mm sticker ut. Borra små hål där ni vill ha innerbågen i smygen. Vinkla in innerbågen i smygen så att stiften går i. Underkanten behöver inte sättas fast. Tyngdlagen tar hand om den saken. När bågen passats in (glasfalsen utåt) Sätter ni masoniteremsor med dubbelhäftande tape i kors på bågen. Sedan tar ni ur den och går till er lokala glasmästare och får dem glasade. Har inte huset satt sig under tiden så kommer de att passa när ni sätter dem tillbaka.
Täta med klisterremsa.
Innerfönster gjorda enligt ovan lämnar inga spår utom hålen för stiften. Klen båge gör att de knappt syns när de är isatta heller. Roligt och enkelt projekt. Inte svårare än att vem som helst kan klara det. Halvt i halvt duger som hörnförband. Glaset stabiliserar och innerbågar sitter still hela tiden. Inga påfrestningar utom vid i och urtagning.
Mvh Findus
Redigerat:
Energiglas ger bäst effekt i innerbågen med beläggningen utåt, kan/vill man inte sätta i innerbågen pga tex blyinfattat glas sätter man energiglaset i ytterbågen med beläggningen inåt. Det ger en lägre energibesparing men ska ändå göra ganska stor skillnad.
http://www.google.se/url?q=http://www.gbf.se/sites/default/files/files/fonsterrenovering(www).pdf&sa=U&ved=0ahUKEwjq8-6jzpPQAhXJDCwKHXxHCkcQFggtMAg&usg=AFQjCNFFd_Wskl08WOvRtclNWVE1THOqhw
Här finns en bra pdf om fönsterrenovering med energiglas,
http://www.google.se/url?q=http://www.gbf.se/sites/default/files/files/fonsterrenovering(www).pdf&sa=U&ved=0ahUKEwjq8-6jzpPQAhXJDCwKHXxHCkcQFggtMAg&usg=AFQjCNFFd_Wskl08WOvRtclNWVE1THOqhw
Här finns en bra pdf om fönsterrenovering med energiglas,
Redigerat:
Tack för era svar och hjälp.
Det är kopplade bågar och de är bra tätade(silikonlister), det är kallraset jag vill åt.
Har prövat plast ala Stocksundet men det ser inte bra ut från utsidan då man tydligt ser att det är plast när solen skiner på.
Bygga innerfönster tycker jag förstör utseendet lite och fönsterhaspen sitter ivägen dessutom.
Efter att forskat lite så lutar det åt att sätta en isolerruta på insidan ungefär som grundels.se fast jag tänkte göra det själv. Tänkte sätta den ca 5mm ifrån det blyinfattade, fästa i befintlig fals med silikon och sen tunn list för att dölja skarven.
Detta borde blir minimal påverkan på det estetiska och inte se klumpigt ut.
Eventuellt också sätta ny ytterruta då jag ändå skall kitta om dem.
Någon som har erfarenhet om detta sätt?
Sen undrar jag om man verkligen skall grotta ner sig i detaljer, någon som vet exakt vilken typ av glas man skall ha? Tänker att om man går till glasmästaren så kan man få vilket glas som helst om man inte är tydlug.
Det är kopplade bågar och de är bra tätade(silikonlister), det är kallraset jag vill åt.
Har prövat plast ala Stocksundet men det ser inte bra ut från utsidan då man tydligt ser att det är plast när solen skiner på.
Bygga innerfönster tycker jag förstör utseendet lite och fönsterhaspen sitter ivägen dessutom.
Efter att forskat lite så lutar det åt att sätta en isolerruta på insidan ungefär som grundels.se fast jag tänkte göra det själv. Tänkte sätta den ca 5mm ifrån det blyinfattade, fästa i befintlig fals med silikon och sen tunn list för att dölja skarven.
Detta borde blir minimal påverkan på det estetiska och inte se klumpigt ut.
Eventuellt också sätta ny ytterruta då jag ändå skall kitta om dem.
Någon som har erfarenhet om detta sätt?
Sen undrar jag om man verkligen skall grotta ner sig i detaljer, någon som vet exakt vilken typ av glas man skall ha? Tänker att om man går till glasmästaren så kan man få vilket glas som helst om man inte är tydlug.
Klicka här för att svara
