1 861 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Gammalt dörrblad 3cm, ny 4cm!
Har köpt ett mellangångjärn men märker nu att det gamla dörrbladet är 3cm men den nya är 4cm.
Vad göra?
Kan man bredda med typ en smyglist runt den gamla karmen? Eller finns det något klokare alternativ?
Breddar jag med en smyglist kommer den "nya" karmen(smyglist) sticka ut från väggen med ca 1cm.
Med det kanske fodret kan dölja ändå?
Har ingen lust att byta ut karmen då den sitter i badrummet och har en konsting upphöjning nertill som stopp vid översvämmning....risken finns även att ett par kakelplattor ryker =(
Vad göra?
Vad göra?
Kan man bredda med typ en smyglist runt den gamla karmen? Eller finns det något klokare alternativ?
Breddar jag med en smyglist kommer den "nya" karmen(smyglist) sticka ut från väggen med ca 1cm.
Med det kanske fodret kan dölja ändå?
Har ingen lust att byta ut karmen då den sitter i badrummet och har en konsting upphöjning nertill som stopp vid översvämmning....risken finns även att ett par kakelplattor ryker =(
Vad göra?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
köpa rätt dörrblad? Normalt sett så tar man alla de mått som behövs innan man köper nånting. Är inte särskilt bevandrad i alla dörrmått men rent generellt så kan man ju inte byta till moderna dörrblad i precis alla karmar som finns. Äldre dörrar kan ju vara hur som helst.
Ja dörren passar på bredd och höjd men tanken slog mig aldrig att mäta dörrbladets tjocklek då jag trodde 4 cm var standard, gammal som ny dörr.Kallebo skrev:
Får dock fräsa ut för nya gångjärn och flytta "låskistan". Ska göra ett försök med smyglist. Tack.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
hur gammal är dörren då? rena standarddörrar har väl funnits sen 70 talet iallafall. Före det börjar det väl bli gränsfall med gångjärn/lås och före det med trädörrar kunde ju måtten vara precis hur som helst.
Klicka här för att svara