Hej,

jag har en fråga som gäller kallras från takfönster. Huset är en gammal 1700-talsgård där förra ägaren har isolerat och inrett vinden på 90-talet. I samband med detta sattes även två takfönster in. För några år sedan märkte jag att vi hade fuktproblem på utsidan av taket, nedanför takfönstren och en takfirma kontaktades. Dom konstaterade att takfönstren är monterade för lågt, och att fukt runnit in under pannorna. Fönstren höjdes då och man satte takplåt runt och nedanför fönstren. Sedan dess upplever vi ett ordentligt kallras från dessa fönster vintertid.

Bild på hur det ser ut:

Takfönster monterat högt i sluttande tak med synlig höjning av trä och gamla fönstersmygen, vilket indikerar potentiella kallrasproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på skarven mellan takfönster och höjningen med synligt mörkt isoleringsmaterial och en glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trät som syns längst upp vid fönstret är ju själva "höjningen", och det verkar dra lite kallt från skarven mellan den gamla fönstersmygen och det nya trät. Jag har testat att "isolera" genom att trycka upp några rejäla kuddar i gluggarna när det varit riktigt kallt och blåsigt, och det verkar göra en ordentlig skillnad.

Kan man åtgärda detta utan att riva upp taket igen eller byta takfönstren? Innerfönster på vintern? Ny fönstersmyg? Jag kan leva med att inte ha något ljusinsläpp vintertid om det behövs. Tacksam för råd!

Ingen?

Jag ser inte några bilder, står otillåten fil.

Fixar_Krille skrev:
Jag ser inte några bilder, står otillåten fil.
Det är ju lördag: In i dimman :rolleyes:

Kallras eller tjyvdrag?

Med kallras menas att kalla ytor (glasytor t.ex.) kyler ner luften, vilket medför att den kalla luften sjunker pga sin högre densitet.

Men är det inte drag pga otillräcklig tätning/drevning runt fönstren?
Tätar man med fogskum blir det snortätt.

Har du kollat att det inte drar in kalluft med en ljuslåga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.