Jag har köpt en ny entrédörr med ett Assa 2002-låshus. Hade tänkt flytta över cylindern från den gamla dörren där det sitter ett Assa 2000 Evo-hus men jag får inte loss den.

Det är en sån rund cylinder och jag har försökt följa alla guider och manualer för att få loss cylinderpluggarna som täcker fästskruvarna men det går bara inte. Hur man än vrider nyckeln så går det inte att få loss dem. Visst är det så att man vrider till kl 10 och tar bort pluggen vid kl 2?

Sen är det utsidan, där får jag inte ens loss hylsan, men nu när jag tänker efter så kanske man inte behöver göra något på den sidan eftersom allt lossnar om man skruvar loss baksidan, eller?

Läste här att någon tipsade om att slå av vingarna på pluggarna och ersätta dem när man återmonterat, skulle det kunna funka?

Det är rätt med nyckelvridningen. Jag hade också jäkligt svårt att hitta rätt läge. Fick bända i vingarna med en liten mejsel och samtidigt försöka få nyckeln i läge. Hylsan på utsidan hålls väl på plats av en liten fjdrrbelastad pinne på undersidan som man ska trycka in.

Och du har lossat skruven i kistan?
Det sitter en skruv från "sidan" in i låshuset som håller cylindern normalt sett.

Ja, utsidan kommer loss när du lossat allt på insidan. Ibland är yttre skyddshuset gängat på så du kan skuva loss det efter att låscylindern är ute.

Prova med en liten dutt CRC-556 vid låsvingen. Den hålls på plats av ett litet stift in i cylindern (spärren till det stiftet som släpps när nyckeln sitter i rätt läget). Men själva stiftet kan ärga fast efter några år.
Försök sen få tag i låsvingen med en plattång och dra den rakt ut. Nyckeln måste sitta i exakt rätt läge så man kan behöva vrida lite fram och tillbaka med nyckeln för att spärren ska släppa.

Annars är tipset om våld inte fel, lite våld på rätt ställe kan lösa många problem.

Tack för tipsen. Det löste sig med 556 och en platt skruvmejsel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.