Hej! Idag tänkte jag montera bort ett gammalt lås som inte används längre från ytterdörren, men när jag skruvade loss de två synliga skruvarna lossnade det inte som jag trodde att det skulle. :|

Är det någon av er som känner igen låset och har förslag på hur jag kan ta bort det?

• Gammalt lås fastskruvat på en ytterdörr med två synliga skruvhål, ser ut att vara svårt att montera bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att trycka in regeln några mm och se om det går att lossa locket då.

Hur ser det ut på andra sidan?

När jag lyckades trycka in regeln med lite milt våld lossnade det en liten bit till, men det verkar sitta fast på något sätt i högerkanten... Slitet nyckelhål i en brun dörr, med tydliga tecken av rost och deformation.
Skapa konto

Innerkåpan måste bort sen sitter cylindern med två skruv inifrån+möjligen någon skruv som håller låset mot dörren.

Jo det är ju så jag tänkte också... :) Men vad det är som gör att innerkåpan inte lossnar begriper jag just nu inte...

Helt slätt på alla sidor utom där jag började...

Smutsigt eluttag i hörnet av ett rum med släta ytor och synlig skada där installationen börjat.
Skapa konto

Slitet skär på verktyg med synlig rost och färgavskalning, mot en slät yta.
Skapa konto

Sliten metallbox med tydliga rostfläckar och ojämn yta på ena kanten mot en brun yta.
Skapa konto

Kofot eller vinkelslip kanske funkar? Den sitter kanske med några hakar i bakkant, så om du lyckas bända ut sidan med skruvarna lite så kanske locket går att trycka bakåt så att det släpper?

Hakar var det... Men det som var lurigt var att kåpan inte skulle skjutas in mot gånggärnen som jag trodde utan utåt. Men nu är den av! Stort tack alla! Närbild på en dörrlåskåpa som är borttagad, visande skruvar och mekanism mot en bakgrund av dörrkarmen.
Skapa konto

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.