3 113 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Meningsfullt att byta till hakregellås?
Efter ett inbrottsförsök genom fönster uppgraderar jag nu säkerheten.
Skall byta låsbleck då befintligt är mycket klent. Gissar att dörren är runt 30 år, 60mm tjock, och det sitter ett assa 2000 som säkert är något liknande tillsammans med en rund cylinder (assa 700). Har dessutom satt ett enkelt brytskydd och 2 karmstift i bakkant.
Funderar på om det är lönt säkerhetsmässigt att byta låskista också när jag ändå byter slutbleck, tex till assa 2500. Hur mycket förbättrar det säkerheten på en gammal dörr?
Skall byta låsbleck då befintligt är mycket klent. Gissar att dörren är runt 30 år, 60mm tjock, och det sitter ett assa 2000 som säkert är något liknande tillsammans med en rund cylinder (assa 700). Har dessutom satt ett enkelt brytskydd och 2 karmstift i bakkant.
Funderar på om det är lönt säkerhetsmässigt att byta låskista också när jag ändå byter slutbleck, tex till assa 2500. Hur mycket förbättrar det säkerheten på en gammal dörr?
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Larm med utryckning har vi och larmlappar sitter på dörrar och de flesta fönster (skrämde dock inte och de slog till mitt på dagen)
Har ett tellsticksystem som tänder 17 lampor runt huset och något liknande inne.
Fönsterlås sitter på alla öppningsbara fönster (Just fönstret de krossade hade inget fönsterlås, men det är förstås åtgärdat nu)
Alla (nästan) fönster är bytta till moderna limmade treglas.
Altandörren är ny med låskistor på insidan.
Garageporten är ny.
Dörr och fönster som inte används är ingenskruvade.
Tycker alltså att jag hade en hyfsad säkerhet redan innan, men försöker täppa svagheterna ännu mer. Larmet skall uppgraderas till ett betydligt större system.
Har ett tellsticksystem som tänder 17 lampor runt huset och något liknande inne.
Fönsterlås sitter på alla öppningsbara fönster (Just fönstret de krossade hade inget fönsterlås, men det är förstås åtgärdat nu)
Alla (nästan) fönster är bytta till moderna limmade treglas.
Altandörren är ny med låskistor på insidan.
Garageporten är ny.
Dörr och fönster som inte används är ingenskruvade.
Tycker alltså att jag hade en hyfsad säkerhet redan innan, men försöker täppa svagheterna ännu mer. Larmet skall uppgraderas till ett betydligt större system.
Att byta låshus från 2000 till 2500 ger inte något direkt förutom att det är lättare att kontrollera om dörren är låst med bibehållet listtryck.
Om det inte är en pardörr så är det ingen större skillnad.
Enkelt brytskydd är något jag undrar vad det innebär då de ofta avser ett t-järn som är till för att täcka över skador och ofta snarare är brythjälp än brytskydd.
Har du inte ett säkerhetsslutbleck när du har assa 2000 med runda låscylindrar i dörren?
Enkelt brytskydd är något jag undrar vad det innebär då de ofta avser ett t-järn som är till för att täcka över skador och ofta snarare är brythjälp än brytskydd.
Har du inte ett säkerhetsslutbleck när du har assa 2000 med runda låscylindrar i dörren?
Det handlar om en helt vanlig ytterdörr (ja 2 egentligen eftersom vi har en groventre också, men den sitter mot gatan så det känns mindre akut) så då låter jag låskistorna sitta kvar! Tack!123abc skrev:Att byta låshus från 2000 till 2500 ger inte något direkt förutom att det är lättare att kontrollera om dörren är låst med bibehållet listtryck.
Korrekt, det är ett bockat T-järn, typ:
https://www.laskompaniet.se/product/brytskydd-330-mm-rostfritt
Är medveten om att de inte är s svåra att bryta loss men tanken var att dölja springan också med tanke på att kistan är gammal. Vi har bytt behörssatsen så det ser frächt och stabilt ut.
Slutblecket är enkelt, gissar på att föregående ägare skruvat dit orginalblecket, för i boden där jag gissar att den gamla görren sitter har vi samtidigt ett betydligt kraftigare slutbleck som liknar de godkända som säljs idag.
Detta är anledningen till att jag skall uppgradera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden