Vi besökte fönsterleverantör för att beställa 3-glas PVC fönster, till min förvåning så rekommenderade de oss 2-glas PVC istället, därför lågt U-värde orsakade ofta frost på nya fönster som kunder klagade på ibland.

Men frågan är om det alltid händer nya 3-glas eller om det nästan bara sker under vissa förhållanden där fönstret är öpppet för vädrets makter.

Den typen av frostproblem kanske nästan aldrig sker med hus som har takutsprång över fönstret ?

Villafakta
Tak: Valmat tak
Takutsprång: 60 cm (över alla fönster)
Fasad: Mexitegel
Byggår: 1972
Fönster: 12 st

Vänligen skriv hur ofta ni får frost på utsidan nya fönster och om det finns takutsprång eller inte som skyddar.

L
Har satt 3 glas PVC -fönster i huset , skåne , i nov förra året , det har ju inte varit speciellt kallt , så någon erfarenhet av kallare klimat har jag inte , med frost på , men var lite betänklig varför det inte fanns med 2 glas + 1 glas , då det är utmärkt att sätta persienner i mellan , det isolerar bättre än rena 3 glas , nu är huset på landet och långt till grannar , ingen insyn , annars persienner på insidan om fönstret ,, med bekymmer vid vädring , dom fladdrar och är i vägen vid vädring , eller rullgardin , tänk själv , toa på natten , tända lyset , hoppsan kläder på för att det är full insyn , i mitt andra hus , som är lite mer i närheten av andra hus , har jag 2 glas + 1 glas och persien i mellan , klockrent .

H
Tycker inte du ska tänka så jätte mycket på detta "problemet"

Frost på utsidan av fönstret är ju inget skadligt utan snarare tvärtom.
De visar ju bara att du har energieffektiva fönster.

Om du får kondens vilket kan leda till frost på utsidan fönstrena är de endast ett fåtal timmar till solen börjar värma upp rutorna och endast vissa få dagar under våren och hösten

H
men för att svara på din fråga så kommer ju taksprånget minska risken avsevärt för frost på utsidan rutan.
eftersom strålning mot natthimlen är de som orsakar kondens på utsidan rutan

K
Det handlar minst lika mycket om hur högt takutsprånget sitter som hur långt det går ut. Även miljön runt om kring spelar stor roll.

Vi har 90 cm takutsprång men på 4,2 meters höjd. Högt läge med fri sikt åt alla håll och har ganska stora problem med frosten på nedre delen av fönstren när det är stjärnklart och minusgrader.

Det beror på vädret.
Efter en varm, fuktig dag, när himlen klarnar mot kvällen, kan det bli imma på fönstren.
Speciellt på dem, som vetter mot öppen horisont utan träd och annat.
Imman försvinner sedan på förmiddagen.

Men det går att leva med.
Speciellt om man ser det som ett tecken på att man har välisolerade fönster.
Vi kallar det "automatiska gardiner" :)

Fönster med imma mot en klar himmel och landskap, inomhusvy med blommor och frukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imma på fönstret i ett hus med fönstret öppet mot landskapet, krukväxt och lampa inomhus.
Skapa konto
Imma på ett fönster med utsikt mot en öppen horisont, kallat "automatiska gardiner".
Skapa konto

L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det beror på vädret.
Efter en varm, fuktig dag, när himlen klarnar mot kvällen, kan det bli imma på fönstren.
Speciellt på dem, som vetter mot öppen horisont utan träd och annat.
Imman försvinner sedan på förmiddagen.

Men det går att leva med.
Speciellt om man ser det som ett tecken på att man har välisolerade fönster.
Vi kallar det "automatiska gardiner" :)

[bild] [bild] [bild]
Jag har detsamma på 3 glas i hallen och alltandörren blir imma på utsidan , men bryr mig inte

Kanske på plats med ett tillägg till mitt förra svar:

Denna imma uppkommer kanske fem gånger per år, värre är det inte.
Och på våra sju år här har det varit frost på rutorna någon enstaka gång.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.