Så här har snickaren spikat upp dörrfoder i vår sekelskiftesvåning - med femtioelva spikar, dessutom. Jag trodde man brukade använde dyckert som går att spackla över? Eller två handsmidda spikar där skallarna får synas. Men vad gör man åt det här?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Har snickarn gjort det nyligen eller gammalt , om nyligen så har han inte gjort på rätt sätt ,
i mina ögon lite fusk , för stor skalle , svårt att purra den
Åtgärd inget , eller ta bort spiken , ( att försöka ta bort den som den sitter är nog svårt , kan bli stora märken där , möjligt med en avbitare och någon form av mellanlägg som skyddar trät ) spika om med dykert
Det som sägs av Åsa och Mazen kan gå men i åtanke på placering så kan det att spricka , för stor skalle och för långt ut
i mina ögon lite fusk , för stor skalle , svårt att purra den
Åtgärd inget , eller ta bort spiken , ( att försöka ta bort den som den sitter är nog svårt , kan bli stora märken där , möjligt med en avbitare och någon form av mellanlägg som skyddar trät ) spika om med dykert
Det som sägs av Åsa och Mazen kan gå men i åtanke på placering så kan det att spricka , för stor skalle och för långt ut
Gjordes häromveckan när vi var på semester. Totalt har han använt mer än 50 (!) spikar för att få upp foder kring en nyupptagen dörr. Det blir ett himla jobb att göra om, oavsett metod - och jag vill förstås inte riskera att det specialbeställda fodret spricker. Visst har jag rätt att reklamera?
Vad är det för underlag som spikarna sitter i och om det är trä , finns det bakom hela bitarna , ?? först måste det vara klart vad spikarna sitter i , det förfaller som att det var lite knöligt att få fäste
ta gärna ett foto , så man ser lite mer av det
ta gärna ett foto , så man ser lite mer av det
Som Liteavvarje skriver OM det är trä fodret är spikat i så att det är stumt bakom ska det inte vara något större problem att med ett don driva ner spikarna så dom går att spackla över. Ett tips för att inte få oväntade sprickor är att skära med en vass kniv, typ mattkniv i fiber riktningen några cm ovan/under varje skalle.... men 50 spik för ett foder??
Medlem
· Blekinge
· 12 218 inlägg
Använd skiljetecken som komma och punkt. Då blir dina värdefulla kommentarer läsbara.L Liteavvarje skrev:
Säger detsamma med spikenMazen skrev:
Som Liteavvarje skriver OM det är trä fodret är spikat i så att det är stumt bakom ska det inte vara något större problem att med ett don driva ner spikarna så dom går att spackla över. Ett tips för att inte få oväntade sprickor är att skära med en vass kniv, typ mattkniv i fiber riktningen några cm ovan/under varje skalle.... men 50 spik för ett foder??
Vad är det för typ av spik som använts? Som jag ser det är en dyckert.. OM den är som den ska vara dvs med rakkrage och inte plattskalle är det inga problem att driva den .. Men som ni skriver ett jobb Ni har betalat för så be snickaren göra rätt och slutföra sitt jobb .. jag hade aldrig lämnat en så ofärdig produkt.. en sak att vara en osäker DIY
/Mazen
/Mazen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden