Vi har specialbeställt åtta innerdörrar, 2200 mm höga. När vi nu packade upp dem tycker vi att proportionerna på spelarna på dörrarna ser konstiga ut. Den nedre spegeln är 100 mm högre än den övre. Normalt på traditionella spegeldörrar är väl att den övre spegel är högre eller att speglarna är lika stora!? Jag har i varje fall aldrig sett en dörr där den nedre spegeln är större. Det ser inte så illa ut på bilden, men i vekligheten syns det mycket mer. Vad säger ni?

Vit specialbeställd innerdörr med ovanlig proportionerad spegelindelning och mätmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte bra ut ens på bilden. Höjden på handtaget borde styra och endast den övre fyllningen vara förlängd.

Ser ok ut på bilden.
Vet inte vilka tumregler man hade för att indela speglar förr, men proportioner var viktiga. Sedan kan det ha funnits stilar som påverkade också, såsom t ex symmetri.
Antar att ni inte specificerade hur speglar/dörrar skulle se ut närmare? Bara (ytter-)måtten och ev 3 speglar?

tommib
Om dörrarna är specialtillverkade för er och ni inte särskilt sagt något om speglarna är det nog svårt att få det till att någon annan ska ta ansvar. Jag håller med om att det ser lite knepigt ut men det är nog något som skulle tagits med i beställningen.

Tyvärr är det vanligt att man inte tänker på proportioner i sådana här sammanhang när man designar. Det är först när man får slutresultatet framför sig och tittar jämför med äldre hantverk som man tycker det ser "konstigt" ut.

De är beställda från en stor svensk dörrtillverkare via en återförsäljare (byggvaruhus). Vi fick aldrig någon fråga om hur de skulle se ut. På deras dörrar med standardhöjd är speglarna lika stora. Vi antog att det skulle se lika dant ut på våra dörrar :(

Reklamera där ni köpt dom, men använd hellre det faktum att handtaget hamnat för högt ist för det estetiska att speglarna är olika.
Ser inte för knasigt ut, hade varit värre om det varit tvärt om.

Låset sitter på M21 standardhöjd så att säga att det sitter för högt lär inte få något gehör. I dörrens M21 utförande har troligen övre och nedre spegel varit lika stor och jag anser precis som ni att vid ökning till M22 borde höjdökningen gjorts i övre spegeln, eller eventuellt 50 mm i övre och undre för att behålla symmetrin. Jag tror den satts ihop fel hos tillverkaren och du borde kunna reklamera.
Vad jag reagerade mest på när jag såg bilden var dock mängden gångjärn, Jösses!

Jag frågade anonymt hos tillverkaren och fick följande bild som svar. Som jag tolkar det så har de gjort enligt deras princip så det blir nog svårt att göra någonting åt det nu tyvärr :(. Dock tycker jag att det gör helt fel när de förstorar till 2200 och att de borde ha talat om hur det skulle se ut när vi la beställningen!!

Mängden gångjärn beror på att det är massiva trädörrar och väger mycket!

Teknisk ritning av dörrmoduler med måttdiagram för höjd och bredd.
Skapa konto

Vänd dörren upp och ner så blir det rätt. Om beslagen är av den moderna sorten samt gångjärnen kan dom hängas och monteras med vilken sida du vill upp samt ut- och in.

Men när inte låskistan sitter centrerad lär man ju få problem.

Med dom proportionerna blir det än konstigare med dörren uppochner. Tyngden dvs den större spegeln och högre bottenstycket skall väl ändå vara neråt.

Mazen Mazen skrev:
Med dom proportionerna blir det än konstigare med dörren uppochner. Tyngden dvs den större spegeln och högre bottenstycket skall väl ändå vara neråt.
Japp, typ vad jag tänkte svara. Det skulle i praktiken gå, men inte se bättre ut tyvärr. Man vill inte ha det breda bottenstycket upptill :confused: Men att den större spegeln ska vara neråt, nej! Den ska vara uppåt. Bara att googla runt på lite bilder på gamla dörrar så ser man snart att det inte finns "gamla" dörrar med stora spegeln nertill.

R rsa skrev:
Japp, typ vad jag tänkte svara. Det skulle i praktiken gå, men inte se bättre ut tyvärr. Man vill inte ha det breda bottenstycket upptill :confused: Men att den större spegeln ska vara neråt, nej! Den ska vara uppåt. Bara att googla runt på lite bilder på gamla dörrar så ser man snart att det inte finns "gamla" dörrar med stora spegeln nertill.
Ger mig i den diskussionen att den stor spegeln ska vara uppåt som på gammalt vis:). Men i det här fallet är ändå skillnaden inte lika markant som man ser på dörrar från tex ssekelskiftet 1800 Tre olika stilar av dörrdesigner, illustrerar utvecklingen från sekelskiftet 1800.
Skapa konto

Slutligt svar från tillverkaren... "Vi gör på detta vis då detta passar bäst för oss av produktionstekniska skäl."

Jag tror tyvärr inte att jag kan reklamera. Möjligtvis hävda att jag inte fick beskrivet hur dörren skulle se ut. O andra sidan frågade jag inte om det heller. Men nog kan man anta, när man beställer, att dörren kommer ha samma proportioner som den de visar på bild på hemsidan!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.