Hej,

Jag byter om ett fönster och en "altandörr" till riktigt dörr med sidoljus på nedervåningen i ett suterränghus. Väggen är gjord av lättbetong ca 25cm och plattan är oisolerad. Jag har byggt igen halva fönstret med leca, armeringsjärn och betong. Detta ska härda över helgen.

Lättbetong är ett helsike då den är så porös så för extra stabilitet sätter jag en 220x45 regel lodrätt till höger och vänster i öppningen. Hur görs tätning, fuktspärr och drevning bäst när man får två anläggningsytor?

Förslag;
Tjärpapp läggs längs ytterkanter mot lättbetongen och golv+drevband närmst regeln, skruva regel med lättbetongskruv och täta skarven på insida med silicon? Ska yttre glipa tejpas med diffusionstät tejp? Ska expanderande gummilist användas?

Med ovan förslag så har också golvet fuktspärr iom tjärpappen och tröskeln kan ligga dikt an och ett drevband läggs även här?

Jag vill ha det så bra som möjligt och använder gärna nya produkter. Har jag glömt något? Andra förslag? Bifogar bild på insida/utsida!

Tack!

Renoveringsprojekt som visar en delvis igensatt fönsteröppning med leca och nyinstallerad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående installation av dörr med sidoljus i en lättbetongvägg med synliga reglar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.