hej.

Jag har problem med att få upp en dörr. Varit oanvänd en längre tid.

Jag låser upp cylindern och säkerhetslåset dock öppnas inte dörren ?

Jag känner att det låses upp både cylindern och säkerhetsrådet. Men dörren öppnas inte varför ?

• Rostig och obrukbar dörrlåsinfattning på en sliten röd dörr, utan synlig cylinder eller säkerhetslås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen har det bara beckat igen runtom. Ifall dörren inte rör sig av några välriktade tacklingar, så kan du bända lite med en kofot runt om.
Var sitter dörren? Har du tillgång till båda sidor av den?

Om du låser upp samt påverkar trycket och den inte går upp så har sannolikt den gamla ståldörren satt sig.
Har varit med om många till fläktrum och andra utrymmen som nästan aldrig öppnas åt kommunen.
Om så är fallet så får du hjälpa till med ett litet koben eller liknande samtidigt som du påverkar trycket.
Om det är så så kräver den samma övertalning för att få igen om du inte kan justera om dörren.
Jag bruka ta en bredare mejsel först och påverka cylinderroddaren för att garantera att den är öppen, om det är en självlåsande 560 så vrider man framåt (moturs enl bild) och om det är en 565 så vrider du medurs för att dra in regelkolven och därefter vrider du lite till så dras även tryckesfallskolven in utan att du behöver påverka trycket.
Bli inte förvånad om det skiljer 1cm för att stänga dörren när du väl fått upp den, det är inte jätteovanlig att allt satt sig på ståldörrar som sällan använts, samt att vinden kanske tidigare tagit dem när de varit öppna så gångjärnen knäckts vilket påverkar dörrgång och de sedan tvingats igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.