R
Jag skulle vilja ha något som drar igen min badrumsdörr. Det behöver inte stänga fullständigt utan det räcker med att den rörliga delen på låset ligger an mot dörrkarmen. Inte så snyggt med någon aluminiumlåda i den här miljön så istället har jag tänkt mig något i stil med denna:
En röd linbaserad mekanism för dörrstängning på en badrumsdörr i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen raketforskning men det vore värdefullt med "det här bör du tänka på"-tips innan jag sätter igång. (Till skillnad från bilden vill jag ju ha en tyngd som stänger dörren. Jag vill också ha något man kan avlasta tyngden på så dörren förblir öppen om man av någon anledning vill det. Troligen vill jag inte ha ett block utan bara en rostfri ögla eller liknande linan löper igenom.)

Jag tycker din konstruktion ser relativt färdig ut. Även om du kanske ska växla av med en ögla till i sidled så du slipper få vikten i huvudet när du går ut.

R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tycker din konstruktion ser relativt färdig ut. Även om du kanske ska växla av med en ögla till i sidled så du slipper få vikten i huvudet när du går ut.
Ja, man vill nog att tyngden ska åka upp och ner vid dörrens gångjärnssida snarare än vid dess låssida.

R
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det finns dolda stängare som monteras inne i dörrkarmen.

[länk]
Intressant men jag är nog också lite ute efter utseendet i en sådan här anordning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.