Hej.

Jag har problem med både min ytterdörr och förrådet. När man sätter i nyckeln i låsvredet så går det inte att låsa. Man får lirka å lirka, ta ut nyckeln å sätta i den igen, gång på gång, tills det går. Låset är vad jag kan se av märket Assa 1270-6. Vi har tyvärr sprutat in låsolja, ett antal gånger, nu läst att detta inte är bra. Vad ska jag göra? Köpa låsspray å assa-cleaner? Räcker det?

• Problem med en Assa 1270-6 låscylinder och handtag på en ytterdörr; nyckeln går inte att vrida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Paka10 skrev:
Hej.

Jag har problem med både min ytterdörr och förrådet. När man sätter i nyckeln i låsvredet så går det inte att låsa. Man får lirka å lirka, ta ut nyckeln å sätta i den igen, gång på gång, tills det går
Samma elände här som dyker upp av och till. Nu är det så kallt ute så man blir tokig av att hålla på och pilla på det eländiga låset.

Efter lite googling kan jag konstatera att mitt lås är gammalt och tillverkas inte längre så antagligen är det bästa att byta ut det. Frågan är hur man göra detta. Ett lås består om jag förstår det rätt av olika delar, dels själva lådan som sitter inne i dörren, kanske kan man behålla detta? Sedan finns cylinder samt handtag och vred. För min del känns det bäst att byta ut allt utom lådan om det är möjligt.

Hur gör man? Köper man på nätet eller måste man gå till en byggaffär? Är det lätt att fixa själv? Kan tänka mig att det kan bli problem med passform osv. Dessutom är det samma nyckel till altandörrarna, antingen får man byta där också eller så får man finnas sig i att ha två uppsättningar nycklar.

• Gilla
grekfestaren
  • Laddar…
Du har ASSA 712 låscylindrar enligt bild, och det är en bra låscylinder som fungerar länge.
Det kan finnas lite olika orsaker ditt fel kan bero på.
1 Du har smort med fel medel.
2 Du har en dålig nyckel, en väldigt sliten nyckel eller en dålig kopia.
3 Låscylindern är väldigt sliten ofta är det förknippat med ålder då en vanlig bostad har låg passerfrekvens, men kan även uppstå p.g.a punkt 1.

Jag har utgått ifrån att problemet ligger i låscylindern och att det uppstår direkt efter att nyckeln stoppats in och du försöker vrida nyckeln, inte att du kan vrida en bit och innan problem uppstår.

Du har även en låscylinder på insidan vilken inte är speciellt använd, hur fungerar det om du använder samma nyckel i den?
Jag ser även att vredet ser ut att inte fjädra tillbaka vilket kan ge liknande funktionsstörningar fast efter att nycken vridits en bit, det är väldigt viktigt att vredet går lätt och fjädrar tillbaka fullt för att undvika funktionsstörningar.

I ASSAs låscylindrar ska du använda ASSA låsspray.

@settler
Det behövs mer information för ditt problem, vad för lås har du?

1 123abc skrev:
@settler
Jag tror jag har någon av dessa efter lite googlande:
http://www.nyckelbutiken.se/las/lascylindrar/assa-700/assa-cylinder-711-rund-utsida.html
eller
http://www.nyckelbutiken.se/las/lascylindrar/assa-700/assa-cylinder-712-rund-dubbel.html

Här är en bild. Den stora frågan är: byta ut hela skiten eller bara försöka skaffa en ny cylinder om det nu är den som strular? Kan tillägga att handtaget känns lite glappt, kanse nån skruv som måste dras åt någonstans?
Närbild av en sliten dörrcylinder märkt ASSA SCD i en vit dörr, med möjliga tecken på slitage och glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är en rund dubbelcylinder du har och om du ska byta så överväg även kopieringsskyddade alternativ.
Det är oftast låscylindrarna som strular men den du har ser inte speciellt sliten ut, fast det kan vara andra orsaker som gör att den strular.
Angående att trycket känns glappt så kanske tryckesskruvarna är lösa eller förlånga eller att trycket är slitet.
I väldigt gammalt låshus så finns tryckesfjädrar som kan gå sönder och då bör du byta låshus., det är många år sedan det började användas tryckesfjädrar som inte går sönder.

1 123abc skrev:
Det är oftast låscylindrarna som strular men den du har ser inte speciellt sliten ut, fast det kan vara andra orsaker som gör att den strular.
Funderar på att skruva isär allt och dissekera det hela vid tillfälle. Kanske kan man överleva tills det blir lite mer vår och man kan stå där i lugn och ro och pilla. Man vill ju veta lite mer exakt vad som händer/inte händer där inne. Hittade den här sidan som ganska bra beskriver hur det antagligen funkar inuti:
https://www.if-sakerhet.se/lasguiden
Där finns en sprängskiss som liknar ganska exakt hur det ser ut här, i alla flal på utsidan för inuti vet jag inte än!

Det är trevligare att göra arbetet när det är varmare och då känns det inte lika illa om du plockar ut även låshus och inte kan stänga dörren fullt.
Så länge du inte börjar plocka isär låshus eller låscylindrar så har du inger att oroa dig för att lossa dom är inte så svårt.
Om du plockar loss en låscylinder och håller den i handen och testar med nyckel så kan helt säkert bestämma om den fungerar bra eller inte men att testa inside låscylindern är ett sett för att se om det är utsidans låscylinder som strular eller om det är låshuset.

Om du ska lossa låscylindrarna så måste du lossa cylinderringen på insidan och sedan trycka till stiftet undertill så du kan lossa cylinderhylsan.
Därefter så krävs nyckel för att lossa cylinderpropparna som täcker skruvarna, detta görs med nyckel i position kl10 och kl2 (positionen är samma som klockslag i ett analogt ur), med nyckel i kl10 så kan du lossa cylinderpropp som sitter kl2 och nyckel kl2 för att lossa cylinderpropp i position kl10.
Därefter kan du lossa skruvarna.
Att tänka på vid montage är att pilen på cylinderroddaren i låshuset ska peka nedåt samt att låscylinderns medbringare passas in i cylinderroddaren, om låscylinderns medbringare inte stämmer med låshusets cylinderroddare så kan cylinderroddaren gå sönder när skruvarna dras åt.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är trevligare att göra arbetet när det är varmare
Egentligen skulle man vilja ha detta
https://www.bygghemma.se/inredning-...MIlru0n9OP2QIVHZSyCh3p9wTSEAAYASAAEgLr0fD_BwE
men jag vet inte om det går att byta? Har alla delar i ett lås, t ex låshus, samma storlek, dvs är det standardiserat eller riskerar man att det inte passar? Att greja i själva dörrkarmen är kanske inte någon man gör själv? Göra själv eller ringa nån låssmed, byta eller försöka laga osv, många funderingar är det, får försöka klura lite!

Låshus i sverige har modulmått som är standard men det finns fortfarande två varianter sym och osym, osym är gammalt och det som användes förr medan sym är det som används de senaste decennierna.
En del låssatser skickar med både sym och osym stolpe.
Skillnaden mellan sym och osym är att stolpen skiljer 7,5mm jag beskriver det närmare i ett annat svar. https://www.byggahus.se/forum/threads/symetriskt-vs-osymentrisk-laskista.276624/#post-2475787
Om du har ett befintligt säkerhetsslutbleck i karmen så passar sanolikt de nya slutblecken i samma urtag men du bör kontrollera plösmåttet (mått från framkant slutbleck till urtaget i slutblecket) mot de befintliga, du kan även jämföra siffror som står på slutblecker där - och en siffra t.ex -1 står för vilket plösmått blecket har.
Du kan nog ordna till det i dörrkarmen med om det trots allt skulle behövas.

Angående att köpa en komplett låssats så fungerar det du länkat jag tar mig friheten att länka några andra förslag som är vänligare mot plånboken.

Om du inte bryr dig om kopieringsskyddat (det bökigare att beställa extra låscylindrar till detta lås då de inte är så vanliga) så hittade jag detta till ett bra pris.
https://www.laskompaniet.se/product/habo-sakra-ytterdorrsats-komplett

Det jag verkligen rekommenderar är Dorma Låssats Duo-2 DMS som är kopieringsskyddat och är likvärdig med den du länkade fast annat fabrikat till ett lägre pris.
https://www.laskompaniet.se/product/dorma-lassats-duo-2-dms

Ursäkta sent svar. Har provat med nyckeln i vredet inifrån. Fungerar betydligt bättre. När jag för in nyckeln på utsidan går d trögt, man får lirka ett par gången innan man lyckas vrida om. Nyckeln ser ut att ha fått lite grus på sig efteråt också. Fråm nyckelvredet. Huset är från 2008. Som du säger så är handtaget lite löst, vet inte hur jag skruvar fast det. Vi har ju smort m fel medel. Låsolja från turtle vax. Ska jag köpa cleaner å låsolja från assa å försöka med som första åtgärd?

1 123abc skrev:
Du har ASSA 712 låscylindrar enligt bild, och det är en bra låscylinder som fungerar länge.
Det kan finnas lite olika orsaker ditt fel kan bero på.
1 Du har smort med fel medel.
2 Du har en dålig nyckel, en väldigt sliten nyckel eller en dålig kopia.
3 Låscylindern är väldigt sliten ofta är det förknippat med ålder då en vanlig bostad har låg passerfrekvens, men kan även uppstå p.g.a punkt 1.

Jag har utgått ifrån att problemet ligger i låscylindern och att det uppstår direkt efter att nyckeln stoppats in och du försöker vrida nyckeln, inte att du kan vrida en bit och innan problem uppstår.

Du har även en låscylinder på insidan vilken inte är speciellt använd, hur fungerar det om du använder samma nyckel i den?
Jag ser även att vredet ser ut att inte fjädra tillbaka vilket kan ge liknande funktionsstörningar fast efter att nycken vridits en bit, det är väldigt viktigt att vredet går lätt och fjädrar tillbaka fullt för att undvika funktionsstörningar.

I ASSAs låscylindrar ska du använda ASSA låsspray.

@settler

Antingen köper du en ASSA 711 låscylinder (rund utsida) efter din befintliga nyckel och byter endast utsidan mot en ny.
Du kan även lossa utsidans låscylinder och åka in med den till en låssmed och låta låssmeden lägga om låscylindern.
ASSA cleaner/de-icer behöver du inte utan vanliga ASSA låsspray är det du bör använda.
Jag använder aldrig ASSA cleaner/de-icer och anser att det är en onödig produkt.
För att se hur du demonterar låscylindrarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.