4 479 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Ljudisolera fönster med extra skiva
Har ett nytt fint 3-glasfönster i ett sovrum.
Den är beställd med "ljudtillägg". Alltså lite tjockare glasskivor.
Dock så släpper det ändå igenom lite för mycket ljud.
Min tanke är att måttbeställa en 6 mm glasskiva som kan limmas (eller på annat sätt fästas) direkt mot det inre glaset på fönstret.
Är det en god idé?
Tycker det blir bökigt med extra bågar och liknande.
Min tanke är att måttbeställa en 6 mm glasskiva som kan limmas (eller på annat sätt fästas) direkt mot det inre glaset på fönstret.
Är det en god idé?
här finns lite tips: https://www.kalltorpsglas.se/vad-vi-gor/ljudisolering-battre-energivarde/
nyckeln är tjocklek, mellanrum, och att det ska vara tätt. din lösning kommer nog bara åt en av de aspekterna. en extra ruta kan def hjälpa, men jag tror du behöver se över alla tre delarna. om det nu redan är treglasfönster med ljudisolerande glas så kanske det snarare är otätt nånstans?
nyckeln är tjocklek, mellanrum, och att det ska vara tätt. din lösning kommer nog bara åt en av de aspekterna. en extra ruta kan def hjälpa, men jag tror du behöver se över alla tre delarna. om det nu redan är treglasfönster med ljudisolerande glas så kanske det snarare är otätt nånstans?
Tack.
Ja det är treglasfönster.
Rummet är inte helt klar så väggarna läcker in en hel del ljud. Men det låter en hel del direkt från "fönsterrutan" och jag blev ganska besviken eftersom jag köpt ett dyrt specialfönster
Ja det är treglasfönster.
Rummet är inte helt klar så väggarna läcker in en hel del ljud. Men det låter en hel del direkt från "fönsterrutan" och jag blev ganska besviken eftersom jag köpt ett dyrt specialfönster
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är bättre att byta ut glasen mot tjockare. Om/när det hamnar något mellan glasen blir det problem om det inte går att komma åt .N Nybyggarens skrev:Har ett nytt fint 3-glasfönster i ett sovrum.
Är det en god idé?
Mycket ljud uppstår då glaset sätts i svängning av ljudvågor. Tjockt glas svänger inte så lätt. Lufttätt bör det också vara runt omkring. Bekanta fick kommunen att betala isättning av tjocka glas i fönstren
eftersom gatan utanför var bullrig. De var effektiva.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden