jag har köpt lite karmar och dörrar från swedoor.. märkte att karmsidorna är skeva så det stämmer inget med varken dörrblad eller tröskel samt vinklarna. är det vanlingt att karmsidorna är skeva/vridna?
Jag har lagt de på golvet för att se om de ligger plant men ingen utav karmsidorna ligger plant mot golvet.
Ska det vara så eller är det bara till att reklamera?
Jag har lagt de på golvet för att se om de ligger plant men ingen utav karmsidorna ligger plant mot golvet.
Ska det vara så eller är det bara till att reklamera?
Bara att byta, dom ska vara helt raka i alla lägen, kan du se om det är lite kärnträ i dom så kan dom vrida sig lite, där du köper dom så finns säkert någon hylldel som är absolut rak, lägg mot och se vad som är. I bland så har dom varit i för varmt och slagit sig.
Det är den innersta kärnan på stammen, med mycket täta årsringar, ett sådant virke kan vrida sig inbördes och i bland går det inte att stoppa vridningen. Titta i änden på virket så syns det klart, är det en ren kärna så sitter det som en liten prick i centrum och årsringarna blir större ju längre ut från centrum man kommerB Blackfear skrev:
Har kollat på detta nu och verkar vara rätt så nära kärnan iaf, fick svar från swedoor att de har ett godkänt mått på 3mm i skevhet om man mäter från falsen, mina har 5mm i glipa och är böjd lite här och där, bör vara 0mm i skevhet tycker jag.
Det är inte så att karmstyckena är lite vrida vid montering?
Testa att kila dom så dom blir raka.
Om det inte går och dörrarna har rätt funktion så kan du foga springan men testa att räta karmstyckena först.
Hur mycket vridna var dom när du la dem på golvet?
Att kila och skruva stumt kan ibland hjälpa om karmstyckena inte är helt raka.
Annars reklamera där du köpt karmarna.
Testa att kila dom så dom blir raka.
Om det inte går och dörrarna har rätt funktion så kan du foga springan men testa att räta karmstyckena först.
Hur mycket vridna var dom när du la dem på golvet?
Att kila och skruva stumt kan ibland hjälpa om karmstyckena inte är helt raka.
Annars reklamera där du köpt karmarna.
Har tre karmar som är såhär utav 5st, de andra två har jag inte monterat upp men de är lika vridna som denna. Har testat med att kila men då kommer bekymmer nr2 och det är att springan mellan dörren och karmen blir helt fel upp samt nere plus att karmen tryckte ut spiken som jag satte fast högst upp för att hålla karmen på plats innan montering/skruvning.
Det var 5mm i glapp från golvet när jag mätte glappet.
Har skickat dessa bilder till tillverkaren men de har ju alltid sina undanflykter hela tiden :/
Det var 5mm i glapp från golvet när jag mätte glappet.
Har skickat dessa bilder till tillverkaren men de har ju alltid sina undanflykter hela tiden :/
Klicka här för att svara

