Hej,
Jag har nu monterat två swedoor innerdörrar med snapin gångjärn och +karm och är fortfarande lite konfunderad.
Dels undrar jag vad som man ska göra på denna bilden?
Illustration av justering av snapin gångjärn på en Swedoor innerdörr nära karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På min ena dörr så ligger dörren också mycket närmre karmen när den är stängd (på gångjärnssidan). Detta kan jag heller inte justera då måtten redan är bestämt sedan fabrik. Det innebär att gummilisten kläms mycket mer och gnäller när man öppnar och stänger dörren

/Tim
 
Bilden visar att du kan justera hur låskolven ligger mot blecket i stängt läge. Är det så att dörren (i stängt läge) kan ruckas på så kan man böja till dessa så att låskolven ligger tajtare mot och således att dörren hålls still...
 
Aha! Låter logiskt, tack så mycket!
 
Precis som @dwd beskriver så är det en justering av slutblecket som visas vilket ändrar listtrycket och plösmåttet i slutblecket.
Vanligtvis används detta för att justerar bort glappet som kan finnas mellan låshusets kolv (regel) och slutblecket för att dörren inte ska slå när du vädrar och det kan bli korsdrag.
 
Eftersom gummilisterna trycker så mycket på gångjärnsidan så fjädrar mina dörrar utåt istället så antagligen därflr jag inte förstått innebörden av detta steg
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.