Hej!
Har en lyftgliddör från Elitfönster (typ Hajomparti) monterad 2005. Funktionen är sådan att den glider på en skena/kullager i underkant, när dörrhandtaget stängs så dras dörren inåt mot tätningslisten och kan spärras i alla lägen. Detta har funkat i alla år, fram tills nu, då dörren inte längre spärras i låst läge när man vrider på handtaget. Jag har försökt att ta loss de skruvar som finns för att undersöka om något hänt men får inte loss så många delar eftersom det verkar vara fäst med stålstift på något sätt. Det känns som att spanjoletten/hakkolvarna inte längre går hela vägen när man stänger. Bifogar några bilder och hoppas att någon av alla kloka människor här har en idé om vad bästa medicinen är.
Tack på förhand.
Har en lyftgliddör från Elitfönster (typ Hajomparti) monterad 2005. Funktionen är sådan att den glider på en skena/kullager i underkant, när dörrhandtaget stängs så dras dörren inåt mot tätningslisten och kan spärras i alla lägen. Detta har funkat i alla år, fram tills nu, då dörren inte längre spärras i låst läge när man vrider på handtaget. Jag har försökt att ta loss de skruvar som finns för att undersöka om något hänt men får inte loss så många delar eftersom det verkar vara fäst med stålstift på något sätt. Det känns som att spanjoletten/hakkolvarna inte längre går hela vägen när man stänger. Bifogar några bilder och hoppas att någon av alla kloka människor här har en idé om vad bästa medicinen är.
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Spanjoletten ska sitta med skruvar som det ser ut som du har lossat.
Du måste även lossna handtaget och låsmanövreringen (vred/låscylinder) innan du kan få loss spanjoletten.
Hur sitter överföringarna i spanjoletten? Kan du ta bilder av den?
Vanligtvis sitter det med en bukt med låsring men just detta partiet sviker mitt minne.
Åker kolvarna ut så långt som dom ska när handtaget manövreras eller tar det stopp innan?
Det är inte ovanligt att spanjoletten slutar fungera med tiden (ofta själva låshuset men även annat kan gå sönder).
Spanjoletten måste plockas bort och kopplas bort från överföringar så funktion kan kontrolleras och vad som felar kan lokaliseras.
Om övrig funktion finns men det går inte att låsa så är det troligt att spanjolettens låshus gått sönder eller att det spänner i regelföringen.
Du måste även lossna handtaget och låsmanövreringen (vred/låscylinder) innan du kan få loss spanjoletten.
Hur sitter överföringarna i spanjoletten? Kan du ta bilder av den?
Vanligtvis sitter det med en bukt med låsring men just detta partiet sviker mitt minne.
Åker kolvarna ut så långt som dom ska när handtaget manövreras eller tar det stopp innan?
Det är inte ovanligt att spanjoletten slutar fungera med tiden (ofta själva låshuset men även annat kan gå sönder).
Spanjoletten måste plockas bort och kopplas bort från överföringar så funktion kan kontrolleras och vad som felar kan lokaliseras.
Om övrig funktion finns men det går inte att låsa så är det troligt att spanjolettens låshus gått sönder eller att det spänner i regelföringen.
Ja, när handtaget lyfts till vågrätt läge så ska dörren i normalfall vara helt stängd. Så har det varit fram tills häromdagen, men som du noterat går nu inte låshakarna ut helt längre.Demmpa skrev:
Tack, då vet jag att handtaget måste lossas också för att få ut spanjoletten, självklart nu när man hör det. Har haft loss det också och undersökt utan att se något direkt fel, men skruvade tillbaka handtaget innan jag försökte lossa spanjoletten. Kolvarna åker inte ut så långt som de ska, bara halvvägs.1 123abc skrev:Spanjoletten ska sitta med skruvar som det ser ut som du har lossat.
Du måste även lossna handtaget och låsmanövreringen (vred/låscylinder) innan du kan få loss spanjoletten.
Hur sitter överföringarna i spanjoletten? Kan du ta bilder av den?
Vanligtvis sitter det med en bukt med låsring men just detta partiet sviker mitt minne.
Åker kolvarna ut så långt som dom ska när handtaget manövreras eller tar det stopp innan?
Det är inte ovanligt att spanjoletten slutar fungera med tiden (ofta själva låshuset men även annat kan gå sönder).
Spanjoletten måste plockas bort och kopplas bort från överföringar så funktion kan kontrolleras och vad som felar kan lokaliseras.
Om övrig funktion finns men det går inte att låsa så är det troligt att spanjolettens låshus gått sönder eller att det spänner i regelföringen.
Kedjeolja tycker jag funkar bra på liknande problem, alltså som man har till cykel/mc, tror det varar längre än många renodlade lossa-ihoprostad-bult-medel då det är anpassat för att klibba fast. Men samma egenskap kan ställa till det på typ kläder och så, så man får tänka sig för var det används.hsd skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
