8 149 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Säkerhetskedja, monteringshöjd?
Finns det någon standard alt. praktiskt tänk på vilken höjd som säkerhetskedjan till ytterdörr skall monteras?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inga bra svar från "experterna" än, så här kommer mitt amatörmässiga:
Ungefär mitt på dörrhöjden måste ju vara det säkraste.
Och där ungefär sitter handtag och lås, så alldeles vid dem tycker jag.
Se till bara så du inte försöker skruva precis där låskistan sitter!
Ungefär mitt på dörrhöjden måste ju vara det säkraste.
Och där ungefär sitter handtag och lås, så alldeles vid dem tycker jag.
Se till bara så du inte försöker skruva precis där låskistan sitter!
Bästa svaret
Nej det finns ingen monteringshöjd för säkerhetskedjor men dom ska inte sitta i ändarna av dörren utan ofta monteras dom lite ovanför låset eller under låset förutom dörrspärr 5001 som monteras under den genomgående nyckelskylten till fas/assa tillhållarlås.
Säkerhetskedjor är i regel skräp och många har inte ens lödda skarvar i länkarna samt att frigången räcker för att rycka upp den eller klippa av den.
Det är bättre att köpa en bra dörrspärr ur ASSAs sotiment istället LB 1000, 5001, 5002 eller Menova Dörrspärr 1831 som finns i både i nickel eller vit, menova 1831 har även ett öppethållningsläge om man vädrar eller så förövaren inte kan utnyttja frigången för att få mer kraft.
LB 1000 är en bra dörrspärr som även monteras genomgående genom dörren.
Säkerhetskedjor är i regel skräp och många har inte ens lödda skarvar i länkarna samt att frigången räcker för att rycka upp den eller klippa av den.
Det är bättre att köpa en bra dörrspärr ur ASSAs sotiment istället LB 1000, 5001, 5002 eller Menova Dörrspärr 1831 som finns i både i nickel eller vit, menova 1831 har även ett öppethållningsläge om man vädrar eller så förövaren inte kan utnyttja frigången för att få mer kraft.
LB 1000 är en bra dörrspärr som även monteras genomgående genom dörren.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då är det väl ännu bättre att sätta in ett elektroniskt dörröga, så behöver man inte ens öppna dörren.1 123abc skrev:
https://www.facebook.com/kjellcoSve...är-ett-dörröga-med-kamera-/10154094786947567/
Klicka här för att svara