Har ett antal folierade (tror jag det heter) innerdörrar med mönster i folien som blivit trasigt på några ställen. Ska jag ge mig på och försöka laga det? Eller är det bättre att köpa nytt (men passar det...)?

Vit folierad innerdörr stående på golvet med synliga skador och mönster i folien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Folierad innerdörr med skadat mönster och trasig kant i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är att försöka laga och måla om dörrbladen. Är orolig att nya dörrar inte passar och de gamla vet jag ju att de passar. Byta dörrblad+karm vill jag inte eftersom det är nymålat och nytapetserat. Tar tacksamt emot tips om nån har gett sig på detta eller nåt liknande. Det svåra är väl att få till rätt profil på det material man lägger dit. Spackel känns inte rätt, vad ska man ta? Plastic Padding? Nåt skum och sen spackel?

/Wolfgang
 
Jag hade provat snickerispackel och lagt på lite för mycket. Sedan format så gott jag kan och slipat fram profilen.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Snickerispackel är väl för sprött? Sikta PP elastic eller nått.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Det påminner mig om den dörrfolie som jag vill minnas att ikea sålde på 80/90-talet med sådant mönster.
Laga med vad du tycker blir bra, det är du som ska leva med det.
Om det är få dörrar eller bra avdelat så kan man även byta dörren mot en ny men frågan är om det är gammal standard så även karm måste bytas och eventuella dagmått måste justeras.
Det går fortfarande att köpa dörrfolie men det kan vara svårt att hitta samma mönster.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Varför inte Plastic Paddig kemiskt trä?

Jag brukar ta morakniven och skära bort överflödigt spackel efter det härdat men ännu inte har hunnit bli hårt, så slipper man slipa så mycket. Bättre att bygga upp formen lite i taget.

Vill man inte använda kemiska produkter så gör en träbit och sätt dit den men vitt lim blandat med fint sågspån.
Finspackla och slipa efteråt.

Man vill väl ha lite hårdare finspackel så det håller, samtidigt så finns det väl då viss risk att det kan bli spänningar och rörelser i träet så spacklet lossnar. Vitt lim lossnar aldrig. :cool:
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Tackar för svar och tips! Just nu lutar det åt lagning med Plastic Padding av något slag, tror det blir enklast. Dock lite bekymrad över den snabba härdningstiden, känns som det kan bli svårt att hinna med att få dit massan och sen forma den. Kan man göra längre härdningstid på nåt sätt? Att ta mindre härdare, då kanske det blir fel blandning och andra problem...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.