2 667 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
kapa innerdörr INFÄLLD INBYGGNADSKARM
hej
köpte en innerdörr INBYGGNADSKARM från Bauhaus för vår badrum https://www.bauhaus.se/skjutdorr-infalld-finland-m10x21-med-inbyggnadskarm
men den är 90*210. men när vi lägger golvslinga och lite isoleringsskiva under så golvet kommer upp lite och för oss bättre med en dörr som är 205mm eller 200mm istället 210 högt som vi köpte
Går att kapa karmen och dörren några cm eller?
köpte en innerdörr INBYGGNADSKARM från Bauhaus för vår badrum https://www.bauhaus.se/skjutdorr-infalld-finland-m10x21-med-inbyggnadskarm
men den är 90*210. men när vi lägger golvslinga och lite isoleringsskiva under så golvet kommer upp lite och för oss bättre med en dörr som är 205mm eller 200mm istället 210 högt som vi köpte
Går att kapa karmen och dörren några cm eller?
måste förtydliga att dörren är 210cm höjd ( SKJUTDÖRR INFÄLLD FINLAND 100X210 cm MED INBYGGNADSKARM)
men vi vill ha en dörr med max 200 cm eller 205 cm höjd . jag googlade lite om ska köpa annan dörr som är kortare men levenranstiden är 6-8 veckor och andra altrnative att kapa den som vi köpte.
men vi vill ha en dörr med max 200 cm eller 205 cm höjd . jag googlade lite om ska köpa annan dörr som är kortare men levenranstiden är 6-8 veckor och andra altrnative att kapa den som vi köpte.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns en styrning / styrdubb som ska löpa i ett spår i dörrens underkant, kan du göra ett nytt spår om du kapar?
Kanske det går kapa dörren upptill, upphängningen är kanske bara skruvad.
Protte
Kanske det går kapa dörren upptill, upphängningen är kanske bara skruvad.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har tittat på bilden och att kapa 10 cm uppe eller nere kommer se konstigt ut. så det kanske blir 6-7 cm nertill och 3-4 upptill
Protte
Protte
ok är det så att måsta kapa dörren och sedan kapa fräsa karmen också? är det svårt att fixa?prototypen skrev:
jag googlade hittade ingen skjutdörr i någon byggvaruhus med den mått som vi behöver (190 eller 200 cm högt)
man måste beställa och tar 6-8 veckor,
så om vi acceptera att golvet i badrummet blir 1.5 cm högre än hallen så kan använda dörren som vi redan köpte och behöver inte kapa den
Är det inte möjligt att ändra daghöjden (uttagets höjd)?
När det gäller skjutdörrar så kan det vara så att man inte kan kapa i ovankant utan att modifiera dörrbladets ram för annars sitter skjutdörrsbeslagen inte fast tillräckligt.
Med tanke på hur dörren ser ut i mönstret så hade jag endast kapat i nederkant om det inte är möjligt att modifiera daghöjden och därefter anpassat för rätt funktion.
Det är möjligt att kapa dörren men det bästa vore att hitta en skjutdörr med pocketkarm avsedd för rätt dagmått.
Anledningen till att 210cm är standard är att man förlorar mycket höjd med en pocketkarm och att 200cm ofta anses ha för låg karmdagmåttshöjd.
När det gäller skjutdörrar så kan det vara så att man inte kan kapa i ovankant utan att modifiera dörrbladets ram för annars sitter skjutdörrsbeslagen inte fast tillräckligt.
Med tanke på hur dörren ser ut i mönstret så hade jag endast kapat i nederkant om det inte är möjligt att modifiera daghöjden och därefter anpassat för rätt funktion.
Det är möjligt att kapa dörren men det bästa vore att hitta en skjutdörr med pocketkarm avsedd för rätt dagmått.
Anledningen till att 210cm är standard är att man förlorar mycket höjd med en pocketkarm och att 200cm ofta anses ha för låg karmdagmåttshöjd.
Verktygstokig
· Dalsland
· 303 inlägg
Inga problem att kapa den karmen. Den kommer i ett långt fyrkantigt paket väl? Dörren däremot är nog enklast att köpa en 10x20 på bauhaus och sen fräsa/såga ett spår i botten. Nemas problemas
Klicka här för att svara