1 123abc skrev:
Det ändrar inget utan du bör byta ut låshuset mot ett nytt innan problemet blir värre och ni får problem att öppna dörren.
Om du absolut inte vill byta låshus så kan du byta låshus med en annan dörr med annan hängning (en höger och en vänsterhängd dörr) då används inte låshusets roddare på samma sätt men då låshusen är rätt billiga så rekommenderar jag att du byter till ett nytt då slitna detaljer kan brista och då går dörren inte längre att öppna.
Jag håller på att köpa nytt låshus nu :)
Passar även på att byta handtag och vred till aluminium för att få något snyggare.

Det blev ett https://www.bauhaus.se/lashus-inomhus-millers-2014-silver som nu är installerat och klart. Men det blev installerat med handtaget där uppe vilket sambon nu har klagat på.
I beskrivningen så står det att fallkolven är vändbar. Är det piggen som sticker ut och håller dörren stängd? Hur vänder jag på den i så fall? Det följde inte med någon manual.

Ja, fallkolven är den delen som håller dörren stängd.
Dra ut den och vrid runt.

Hur drar jag ut den? Den sitter inte löst.

Om det önskas handtag nere som på det gamla låset så får du gå tillbaka med låset till bauhaus och byta till ett 414.
https://www.bauhaus.se/innerdorrslashus-414

För att vända kolven på 2014 så ta tag i kolven med en tång och dra ut den ich vrid runt.
Det går med händerna om man har starka nypor.

1 123abc skrev:
Om det önskas handtag nere som på det gamla låset så får du gå tillbaka med låset till bauhaus och byta till ett 414.
[länk]

För att vända kolven på 2014 så ta tag i kolven med en tång och dra ut den ich vrid runt.
Det går med händerna om man har starka nypor.
Väldigt vad svårt det var att få rätt lås...
Om man vill ha den i silver och med handtaget där nere?

Jag kan inte minnas att det finns sådana låshus med annan färg på stolpen.
Det gamla låshuset bör se lika ut om inte de målats på stolpen.

1 123abc skrev:
Jag kan inte minnas att det finns sådana låshus med annan färg på stolpen.
Det gamla låshuset bör se lika ut om inte de målats på stolpen.
Det gamla ser lika ut ja, men eftersom vi byter ut allt på dörren till silver så tänkte vi ha matchande låshus. Men det spelar inte så stor roll.

Varför är det oftast mässing-/guldfärgade detaljer på innerdörrar?

Ja säg det? Verkar ha blivit poppis på 80-talet. Innan dess var det oftast kromat/nickel. Eller i förekommande fall grå plast, under miljonprogrammets glada dagar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.