Jag har fått problem med att låset inte öppnas helt trots att handtaget är fullt vridet. Det har varit så under hela tiden jag har bott i huset (ca 1 år) men nu har dörren börjat bli trög att få upp.
Jag har skruvat lös handtagen för att kolla inuti men det blev jag inte mycket klokare av.
Bilden visar hur det ser ut när handtaget är vridet så mycket det går.
Vad kan man göra åt det?

• Närbild av ett dörrhandtag mekanism utan handtag, visar låsstiftet och inre mekaniken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen en fjäder inne i själva låset som börjar bli dålig.

ricebridge ricebridge skrev:
Förmodligen en fjäder inne i själva låset som börjar bli dålig.
Nått som går att byta hyfsat enkelt eller måste man köpa ett nytt lås?

Går och går. Nya lås är inte jättedyra. Så vet du också att det kommer att hålla i många år till.

Exakt vad är det jag behöver köpa? Passar alla lås till alla dörrar?
Den här dörren är en toalettdörr.

Att fallkolven inte går in helt i låshuset har inget med någon fjäder att göra utan att tex roddaren är sliten så att den inte kan trycka in fallkolven helt.
Däremot kan hängande trycke tyda på sliten/brusten fjäder.

Här är en annan tråd om trasigt låshus, med lite förklarande bilder,
https://www.byggahus.se/forum/threads/fallkolven-aer-doed-i-mitt-las.241410/

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att fallkolven inte går in helt i låshuset har inget med någon fjäder att göra utan att tex roddaren är sliten så att den inte kan trycka in fallkolven helt.
Däremot kan hängande trycke tyda på sliten/brusten fjäder.

Här är en annan tråd om trasigt låshus, med lite förklarande bilder,
[länk]
Låter rimligt. Värt att byta ut den eller köpa nytt lås?

Har du någon dörr som ”alltid” står öppen så kan du ta låskistan från den dörren för att därefter öppna det trasiga låset och studera vad som är fel.
Eller så köper du ett nytt rakt av å monterar.

Det finns några olika låskistor, om du kollar på låskistans smala långsida så kan det stå både tillverkare och modell, annars ta ut låskistan och lägg upp några bilder så kan nog någon säga vilken modell det är.

Byt låshuset mot ett nytt.
Felet beror troligtvis på slitage och handhavande det är inte ovanligt men låshuset bör bytas.

Ja det blir ett nytt låshus, dom var ju väldigt billiga.

Demmpa Demmpa skrev:
Har du någon dörr som ”alltid” står öppen så kan du ta låskistan från den dörren för att därefter öppna det trasiga låset och studera vad som är fel.
Eller så köper du ett nytt rakt av å monterar.

Det finns några olika låskistor, om du kollar på låskistans smala långsida så kan det stå både tillverkare och modell, annars ta ut låskistan och lägg upp några bilder så kan nog någon säga vilken modell det är.
Nu har jag tagit ur låshuset och det står Boda 414 på ett ställe och 1807 på ett annat. Blir nån klokare av det?

"Boda 414
Innerdörrlås 414 är ett symmetriskt fallås som kan användas till såväl vänster- som högerhängda dörrar. Låset kan förses med enbart trycken eller med både trycken och toalettvred/-nyckel. Ytbehandling glansförzinkat stål. Plastbussningen är till för att kunna använda nyckel eller toabehör. Två plastbussningar och en nyckel medföljer."

Citatet stulet från Skånebeslag, hette dom viss.
Boda 414 verkar finnas lite härådär för en 2-300 spänn.

G golfgreen skrev:
Funkar [länk] som ersättningslås?
om du vill ha handtaget överst så funkar det

G golfgreen skrev:
Nu har jag tagit ur låshuset och det står Boda 414 på ett ställe och 1807 på ett annat. Blir nån klokare av det?
Det ändrar inget utan du bör byta ut låshuset mot ett nytt innan problemet blir värre och ni får problem att öppna dörren.
Om du absolut inte vill byta låshus så kan du byta låshus med en annan dörr med annan hängning (en höger och en vänsterhängd dörr) då används inte låshusets roddare på samma sätt men då låshusen är rätt billiga så rekommenderar jag att du byter till ett nytt då slitna detaljer kan brista och då går dörren inte längre att öppna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.