691 läst ·
2 svar
691 läst
2 svar
Frågor om fönster
Hej. Står i val och kval om att välja fönstertyp. De gamla som sitter i fritidshuset läcker som ett såll. Dvs enkelglas. Har dock insatser att sätta in så det blir två rutor men jag gillar möjligheten att kunna öppna fönstrena.
PVC är ju underhållsfria men jag tycker de ser plastiga ut så jag är högst tveksam till det valet.
Kvar återstår trä vs trä/alu. Vilka fördelar har de mot varandra?
Gör jag klokt i att lägga en tusing på treglasfönster istället för tvåglas?
Det ena har 0.65 w/m2 och den andra 1.1 w/m2.
Är det värt kostnaden och sparar man in det när det handlar om 5000 kr extra på fem fönster?
Hur hade ni valt och varför?
PVC är ju underhållsfria men jag tycker de ser plastiga ut så jag är högst tveksam till det valet.
Kvar återstår trä vs trä/alu. Vilka fördelar har de mot varandra?
Gör jag klokt i att lägga en tusing på treglasfönster istället för tvåglas?
Det ena har 0.65 w/m2 och den andra 1.1 w/m2.
Är det värt kostnaden och sparar man in det när det handlar om 5000 kr extra på fem fönster?
Hur hade ni valt och varför?
Huset är en flygelbyggnad i kalksten på cirka 45 kvm + vind på 35 kvm.
halva delen är färdigställd. där har jag 15 cm golvisolering mot jordkällare. Väggarna består av 80 cm kalkstensvägg som är putsad på insida och utsida. I den nya delen som är kvar har 30 cm cellplastisolering under betongen. Vinden ovanför är just nu belagd med 30 cm mineralull som isolering i väntan på att den skall göras om till sovutrymme och isoleringen flyttas upp ett snäpp. Det är väl någonstans i ingenmanslandet mellan tätt och mindre tätt. Den största boven idag är fönstrena.
Oavsett jag väljer så kommer det bli så mycket bättre. Frågan är bara om 3-glas gör större skillnad.
halva delen är färdigställd. där har jag 15 cm golvisolering mot jordkällare. Väggarna består av 80 cm kalkstensvägg som är putsad på insida och utsida. I den nya delen som är kvar har 30 cm cellplastisolering under betongen. Vinden ovanför är just nu belagd med 30 cm mineralull som isolering i väntan på att den skall göras om till sovutrymme och isoleringen flyttas upp ett snäpp. Det är väl någonstans i ingenmanslandet mellan tätt och mindre tätt. Den största boven idag är fönstrena.
Oavsett jag väljer så kommer det bli så mycket bättre. Frågan är bara om 3-glas gör större skillnad.
Klicka här för att svara