I huset där vi bor så har vi Allmogefönster (bolaget verkar inte finnas längre). Vi behöver nu måla om fönsterna av modell vridfönster och jag undrar därför om det på något sätt går att ta ur fönstret från ramen - någon som vet hur man gör i så fall? Det hade ju underlättat målningen...

är det h-fönster så bör det gå , man får vara 2-3 st som hjälps åt
inget jag rekommendera det blir dyrt om man missar

bilder när fönstret är öppet

Lite osäker om vad ett H-fönster är, men nedan kommer lite bilder:
Just dennaa glaskasett är urplockad eftersom jag ska byta.

Normalöppet fönster:
Närbild på delvis öppet vitt fönster med synliga beslag och trädgården utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag vridit runt fönstret:
Närbild på öppet fönsterbeslag med synliga skruvar och en vridbar spärr, urtagen glaskasett.
Skapa konto

Bild på lite avstånd där jag vridit runt fönstret
Uppvridet normalöppet fönster med utsikt över trädgård och altan.
Skapa konto

det är ett h-fönster ,där flera varianter på gångjärn men gångjärnen är ju fästa i sidorna som får lossas och de två beslagen som går i styrskenerna får lossas (alltså de beslag som sitter högst upp i hörnen när bågen är stängd)

OK, tack för svar. Känns som att det blir att måla och fixa utan att ta ur fönstret. Tack för svar!

• Gilla
tergo
  • Laddar…
G goldfish1977 skrev:
OK, tack för svar. Känns som att det blir att måla och fixa utan att ta ur fönstret. Tack för svar!
Det gjorde jag med samtliga fönster denna sommaren, funkade kanon. Målade de fönster som satt högt upp inifrån och resten utifrån.

Det blir en del vrida/vända/sträcka sig ut måla osv. men gick mot förmodad väldigt bra.

Vi målade utan att ta ur fönstren. Ville inte chansa. Vi har samma typ av fönster

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.