Min altandörr hänger skevt. Den tar i tröskel och är då väldigt svårstängd.
Jag skulle justera upphängningen via karmskruvarna men bör jag tar bort pluggarna ser jag att samtliga saknas. Jag ser heller inga spikhål eller skruvar som karmen är fastsatt med. Min första fråga : är detta vanligt?
Min andra fråga : kan jag sätta in nya karmskruvar för att justera dörren? Om inte, vad bör jag göra?
Tomt hål i dörrkarm där karmskruv saknas, problem vid justering av altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Thomas

Hur sitter den då fast? Är den spikad, eller är det bara kört med fogskum? Kapa spik eller såga genom skum och räta upp karm och fixera med karmskruv.

Är det bäst att lossa fodret för att se hur den sitter fast?
Kan inte avgöra annars väl?

Tack för svar

T The_Oakman skrev:
Är det bäst att lossa fodret för att se hur den sitter fast?
Kan inte avgöra annars väl?

Tack för svar
Ja,du blir nog tvungen till det

• Gilla
The_Oakman
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ja,du blir nog tvungen till det
Tack för hjälp

Hur är den fäst? Nyfiken.

Lite nyfiken här också, ytterdörr och samtliga fasta fönster har ingen synlig förankring och förstår inte hur dessa är monterade (hus från - 79).

I vårat fritidshus så var dörrar och fönster tidigare insnickrande samtidigt som väggarna eller hur man ska säga :)
Så allt var spikat från andra håller i hörnen så att säga.

Huset är från -99. Övriga dörrar är fästs med karmskruv.
Kan inte se hur dem är fäst i nuläget. Får ta bort fodret för att avgöra. Tycker inte kunna se något fogskum genom karmskruvshålen

K kuse skrev:
Lite nyfiken här också, ytterdörr och samtliga fasta fönster har ingen synlig förankring och förstår inte hur dessa är monterade (hus från - 79).
Jag hade ett Anebyhus tidigare från -70 och där var alla fönster bara spikade så det var bara att köra tigersågen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.