Hej!

Är det någon här som har dubbeldörr/pardörr installerad som ytterdörr? Vi tvekar mellan singel och par till vårt hus som vi står i beredskap till att börja bygga mycket snart. En pardörr skapar ju en väldigt pampig entré, men vi funderar på hur praktiskt/opraktiskt det är. Vi tar tacksamt emot all erfarenhet!

Mvh
Gingercat

Hej, jag tycker att det verkar opraktiskt med pardörr.
Oftast öppnas ändå bara det ena dörrbladet, och man får då en smal och trång öppning.
Att öppna andra halvan är ibland pilligt med reglar uppe och nere.
Så jag föredrar en rejäl 10x21 enkeldörr.

Ska du ha en pardörr, se till att den huvudsakliga gångdörren är tillräckligt bred. Du vill kunna köra in (och ut) barnvagn, rullstol, flyttlådor med mera. Det går ju att ha en asymmetrisk delning (10+6) för att inte totalmåttet ska bli för stort.

Det finns sedan bra kantreglar till det passiva dörrbladet som kan monteras i bekväm höjd och manövreras med en hand.

• Gilla
gingercat
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Ska du ha en pardörr, se till att den huvudsakliga gångdörren är tillräckligt bred. Du vill kunna köra in (och ut) barnvagn, rullstol, flyttlådor med mera. Det går ju att ha en asymmetrisk delning (10+6) för att inte totalmåttet ska bli för stort.

Det finns sedan bra kantreglar till det passiva dörrbladet som kan monteras i bekväm höjd och manövreras med en hand.
Den här kantregeln är till och med automatisk: https://steplock.se/?post_type=product&p=70

• Gilla
gingercat
  • Laddar…
Bygger man ett hus där pardörr gör sig bättre så ska man såklart välja det. Vi har återställt vårt hus med en pardörr likt den som fanns när huset byggdes men som försvann i en renovering på 50-talet. Barnvagnstiden (liggvagn) är så kort så jag skulle aldrig låta det styra dörrval. Väldigt sällan vi öppnar båda bladen. Däremot har det varit väldigt bra att ha en bred öppning när man ska in/ut med stora saker. Vår öppning är ca 70 för det breda bladet.

• Gilla
gingercat
  • Laddar…
Det beror på hur stort dörrhålet är, om det är litet blir det ofta en väldigt smal gångdörr.
Om ni sätter utseende och charm före det praktiska så kan det trots det vara ett alternativ.
Om ni vill ha pardörr så se till att det är en bredare öppning så ni får en normal gångdörr framförallt då huset inte är byggt än.
Om ni har en smal gångdörr så se till att det passiva dörrbladet går lätt att öppna då det lär öppnas en hel del, att behöva öppna kantreglar uppe och nere är opraktiskt då är det bättre med en mötande spanjolett.
Det kan verka som en struntsak nu men ni kan skada ryggen eller begränsad rörlighet med åren.

• Gilla
gingercat
  • Laddar…
Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur det är med tillgänglighet. Det kan nog räcka med en smalare gångdörr om det är enkelt att öppna det passiva dörrbladet, men jag är inte säker.

Kolla med KA eller bygglovhandläggare innan ni bestämmer er!

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.