Helt kort, jag har två fönster där jag slipat och målat karmarna. Skulle få hantverarhjälp med omkittning av fönstren, nu är han skadad och jag hittar ingen annan som kan göra det. Det är mycket trä som är "naket" på fönstren, så jag måste göra något. Har nu hängt av ett fönster och börjat slipa och skrapa. Tanken är att grundmåla och ev slutmåla träeet och få hjälp med kittningen till våren, vad tror ni om det? Ska jag göra något på de delar där kittet faller bort?Fönstren är vita men ska målas gröna, räknar med att de ska kittas med grönt LAseal. Kan tillägga att möjligheten för mig att själv kitta om fönstren går fetbort, har bara inte tid att ta bort det gamla kittet som delvis sitter stenhårt.
 
Kitta på där det saknas, så blir det lite bättre.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Ok, oljar det nakna träet och "fulkittar", tror nog jag målar också... kommer inte att stå ut med att ha de fula fönstren och nymålade karmar hela vintern.
 
När jag pratade fönsterrenovering med en glasmästare tyckte han att det räckte att kitta på där det var löst och lätt att pilla bort. Fullt så slarvigt vill man kanske inte göra, men det borde duga gott över vintern.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det är väl ej så svårt att kitta själv? Fogpistol och en tumme så är de löst?
 
Ett tips för att snabbt avlägsna gammalt kitt är att försiktigt såga igenom kittet med en feinsåg. Man sågar då mot trät. Oftast har kittet släppt mot glaset, men sitter fatt i träet.
 
N Nybergzzz skrev:
Det är väl ej så svårt att kitta själv? Fogpistol och en tumme så är de löst?
Nu var ju inte det problemet, utan största problemet är att få bort det gamla kittet.
 
Byurn Byurn skrev:
När jag pratade fönsterrenovering med en glasmästare tyckte han att det räckte att kitta på där det var löst och lätt att pilla bort. Fullt så slarvigt vill man kanske inte göra, men det borde duga gott över vintern.
Jo, jag har gjort så nu, att jag har fyllt i där det var hål. Helt klart får det göras om till sommaren, för det sitter minst tre olika sorters kitt efter tidigare reparationer och det är så fult gjort.
 
C callelo skrev:
Ett tips för att snabbt avlägsna gammalt kitt är att försiktigt såga igenom kittet med en feinsåg. Man sågar då mot trät. Oftast har kittet släppt mot glaset, men sitter fatt i träet.
Aha! Nu har jag ju fixat för i år, men kanske får testa det till våren då, tacktack :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.