Jag håller på att renovera ett gammalt fönster (tidigt 70-tal, ej öppningsbart) där en två-glasruta sitter monterad i en träram. Glasrutan har jag lyft ur träramen och jag har tagit bort den gamla tätningslisten som är typiskt ca 1x10 mm och är ganska kompakt, känns som tätt neoprengummi. (Är denna från tidigt 70-tal? Har fönstret renoverats därefter, måntro?). Denna gummilist satt klistrad självhäftande mot träramens insida, sedan har fönstret lagts i träramen, med glaset mot gummit. På "utsidan" har man sedan monterat trälister för att hålla glasrutan på plats, med samma typ av gummi-tätningslister. På utsidan sitter dock inte gummit mot glaset, utan mellan den smala trälisten och "insidan" av träramen. Gummilisten var lite illa däran på vissa ställen så jag rev bort den i tron att det skulle vara enkelt att hitta samma gummilist igen. Har nu skrapat, målat etc och ska montera tillbaka glasrutan, och letar nu efter motsvarande gummilist. Hittade något som kallas "drevlist" på biltema, men detta är en "expanderande" skumgummilist, som inte alls är lika kompakt som den gamla listen, som inte var av "skumgummi" utan betydligt mer kompakt. Notera att det inte är frågan om en tätningslist för ett fönster som går att öppna/stänga, utan det är en tätningslist för permanent montage av glasrutan i träramen.

Var hittar jag sån gummilist? Hittade den här produkten, "cellband" https://www.kuntze.se/produkt/cellband/

Är det rätt produkt?

Mvh Mats

Nu har jag hittat rätt... "glasband" är den korrekta tekniska termen...

• Gilla
Mohlajn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.