Vi har problem med en ytterdörr där karmen är fäst i lättbetong. Karmskruvarna på ena sidan (där gångjärnen är) har förlorat greppet om betongen, pga att dörren blåste upp vid nåt tillfälle, vilket hände innan vi fått dörrstopp monterat. Det har blivit ett glapp mellan karm och vägg, och periodvis så skaver dörren lite mot karmen vid stängning.

Hur fäster vi bäst den sidan av karmen mot väggen, utan att ta bort dörr och karm?
Går det att använda karmskruv ändå? Vilken typ? (Med vilka tillbehör?)
Eller någon typ av lättbetongongplugg och skruv?
Bör man limma i glipan mellan karm och vägg? Bör man fylla ev borrhål med någon massa innan plugg fästs i väggen?
Om man borrar, fäster en (grov) lättbetonplugg i hålet, blir man väl tvungen att fästa en bricka över hålet innan man fäster skruven, eftersom hålet är så stort?
Tacksam för svar

Jag skulle ta ut en skruv åt gången och köra med kemankare. Se även om du kan få in längre karmskruv. Lättbetong, menar du då blåbetong? Då kan du också dra nya karmskruv rakt in i lättbetongen.

Nej det är vanlig modern lättbetong.
Om jag tar bort karmskruv, är det något mer som ska bort förutom skruven, typ en hylsa? Går den att pilla bort när karmen är kvar?
Menar du att spruta in kemankare och sedan använda samma karmskruv igen, alternativt en längre?

Vilken produkt är det du har använt?
Du har väl inte tagit vanlig karmskruv för trä utan jag hoppas det är en karmskruv avsedd för lättbetong som används?
Är dörren skummad runtom eller drevad?

F freddemp5a skrev:
Om jag tar bort karmskruv, är det något mer som ska bort förutom skruven
Du behöver en specialnyckel som är vändbar ( ena sidan för att dra in skruven och andra sidan för justering. för att ta bort karmskruven. Det är ett stort hål i karmen, ta ur skruven, borra med en lång 10 mm borr 10 cm in och sätt i 2 st blåplugg, i väggen, samt nya karmskruv lååånga

Vid lättbetong så rekommenderas karmhylsor med tryckbricka samt långa lättbetongsskruv.
Lättbetongskruven ska ha liten skalle så det går in i karmhylsan.
Det går även att använda långa betongskruv med liten skalle men lättbetongskruv är att föredra.
När en dörr sitter i lättbetong är en av de få gånger då jag även kan rekommendera fogskum för att sitta bra och klara de belastningar som kan uppstå, om fogskum används så använd ett 2-komponents fogskum.

Tycker också att man kan skumma fast en del saker i dylika fall men ska man göra det så får man såga till bräder och kila fast i öppningen så den inte rör sig åt nå håll. Kanske tre liggande reglar, Uppe, nere och i mitten vid låset.

1 123abc skrev:
Vid lättbetong så rekommenderas karmhylsor
Fast då måste man bort med karmen för att montera dessa från karmens utsida. Eller finns det några nymodigheter som jag missat?

X xLnT skrev:
Vilken produkt är det du har använt?
Du har väl inte tagit vanlig karmskruv för trä utan jag hoppas det är en karmskruv avsedd för lättbetong som används?
Är dörren skummad runtom eller drevad?
Jag vet inte vad för karmskruv som byggaren använt. Det är drevat runt om.

Du får köpa en sådan här fast i 140 mm längd med lämplig plugg för lättbetong.

En 140 mm lång metallskruv med delvis gängad kropp och en icke-gängad topp anpassad för lättbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den går att montera utan att demontera karmen. Jag har använt sådan i 140 mm längd när min karm till garagedörren började röra på sig. Den satt tidigare fast med 70 mm skruvar i lättbetongväggen men det var inte tillräckligt.

• Gilla
freddemp5a
  • Laddar…
F freddemp5a skrev:
Jag vet inte vad för karmskruv som byggaren använt. Det är drevat runt om.
Om du ska göra det rätt, ut med karmen, i med Adjufix karmskruv med tryckplatta, borra med rätt dimension och i med adjufix plugg och skruv. Stämpa karmen och skumma runt om, sen sitter den ordentligt.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då måste man bort med karmen för att montera dessa från karmens utsida. Eller finns det några nymodigheter som jag missat?
Vanliga karmskruv är ett dåligt val från första början då det blir mycket rörelse med karmskruv, karmhylsor är ett bättre val då det blir mer stumt.
Karmskruv kan användas i kombination med lämpliga plugg.
Om karmen kan justeras så att dörrgången blir bra så kan man använda fogskum för att "limma" fast karmen.
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/denoteit.com/danalim/produktinformation/se/596.pdf
Jag hade justerat karmen och därefter använt lämpligt fogskum framförallt med beskrivna problem.
Karmen kan eventuellt behöva fixeras när fogskum används för att hindra den från att deformeras av skummet men det beror på karmens montage samt vilket fogskum som används och hur det appliceras.
Den bästa lösningen är demontering, byta till karmhylsa med tryckbricka och lämpliga skruv avsedda för karmhylsa och därefter fixera karmen och använda lämpligt fogskum.

Redigerat:
  • Gilla
freddemp5a
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.