Månne är det en lite konstig fråga när det finns färdiga drev att köpa, men den största anledningen är ganska enkel. Jag är intresserad av att använda hampa som isolering och en lantbrukare ett eller två stenkast från huset odlar och förädlar hampa. Han säljer hampafiber, men tyvärr inte färdiga drev.

Det bör tilläggas att jag håller på att renovera ett hus från 1920. Fönsterna var drevade med tidningar blandat med bruk (verkar vara en blandning av lerbruk och kalk). De flesta fönsterna har 15mm från vägg till karm på sidorna. Ovansidan är i direkt kontakt med tegelstenarna och undersidan står på ca 10mm bruk.

Min fråga är om det är en ok eller mindre klipsk idé att använda löst hampafiber istället för drevremsor?
 
Jag kan inte detta men det har drevats med det mesta.
Det finns lindrev men även hampadrev, jag tror att det är drevgarn impregnerat med trätjära men vet inte hur effektiva de är.
 
O Ortsfånen skrev:
Månne är det en lite konstig fråga när det finns färdiga drev att köpa, men den största anledningen är ganska enkel. Jag är intresserad av att använda hampa som isolering och en lantbrukare ett eller två stenkast från huset odlar och förädlar hampa. Han säljer hampafiber, men tyvärr inte färdiga drev.

Det bör tilläggas att jag håller på att renovera ett hus från 1920. Fönsterna var drevade med tidningar blandat med bruk (verkar vara en blandning av lerbruk och kalk). De flesta fönsterna har 15mm från vägg till karm på sidorna. Ovansidan är i direkt kontakt med tegelstenarna och undersidan står på ca 10mm bruk.

Min fråga är om det är en ok eller mindre klipsk idé att använda löst hampafiber istället för drevremsor?
Använd fogskum som hindrar fuktig inneluft att tränga ut och kylas ner vid mötet med uteluften och därmed kondensera fukt som orsakar röta etc
 
Heij83
G Gnilo skrev:
Använd fogskum som hindrar fuktig inneluft att tränga ut och kylas ner vid mötet med uteluften och därmed kondensera fukt som orsakar röta etc
Tycker man bör undvika så moderna material i ett så gammalt hus.
Dessa är byggda för att andas.
 
  • Gilla
Emma Tukia och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyligen satt in ett fönster i ett rum där jag isolerar med hampa. Och jag tänkte helt sonika fylla alla utrymmen runt fönstret med hampafiber .
Har inte resonerat så mycket om detta än men det är inte försent än..

Vad kan skilja mot lindrev? Kan det vars något med fukt?
 
G Gnilo skrev:
Använd fogskum
Fogskum i all ära men är ett otyg om man inte vet hur det ska appliseras, det pöser ut och är nästan omöjligt att få bort, biter fast så in H-E, det går utmärkt att dreva med alla sorter av fibermateriel som packas lite lätt, tänk bara på att inte dreva för hårt, då kan karmen bli skev
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Jag har nyligen satt in ett fönster i ett rum där jag isolerar med hampa. Och jag tänkte helt sonika fylla alla utrymmen runt fönstret med hampafiber .
Har inte resonerat så mycket om detta än men det är inte försent än..

Vad kan skilja mot lindrev? Kan det vars något med fukt?
Tror mest att drevremsor är mer praktiskt, men jag är riktigt grön när det kommer till det mesta inom renovering och bygg. Än så länge leder det till att jag blir nervös inför det mesta som ska göras.

Många ställe som skriver om hampa nämner vindpapp. Har du använt det?
 
J jonaserik skrev:
Fogskum i all ära men är ett otyg om man inte vet hur det ska appliseras, det pöser ut och är nästan omöjligt att få bort, biter fast så in H-E, det går utmärkt att dreva med alla sorter av fibermateriel som packas lite lätt, tänk bara på att inte dreva för hårt, då kan karmen bli skev
Tack för svaret!
 
O Ortsfånen skrev:
Många ställe som skriver om hampa nämner vindpapp. Har du använt det?
Japp, vanlig enkel vindpapp. Har inte köpt finpappen för flera tusen per rulle.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mats-S
Gammalt trähus från 1920:
Använd aldrig Plastfilm, fogskum eller andra diverse täta plastmaterial ... garanterat sätt att riskera ett sönderruttnat hus om 10 år typ ... hur många gamla trähus har inte blivit förstörda vid renovering/tilläggsisolering av folk som inte har koll på hur fukten vandrar/fastnar ...

Allt du använder måste kunna andas, vindpapp är utmärkt ersättning för plast.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fogskum i all ära men är ett otyg om man inte vet hur det ska appliseras, det pöser ut och är nästan omöjligt att få bort, biter fast så in H-E
Tänk, jag har precis motsatt uppfattning!
PU-skum är lätt att applicera, lätt att skära bort om man sprutat ut för mycket, och lätt att skrapa bort.
Dessutom så stadgar det konstruktionen, kan t.ex. hålla ett fönster eller dörr på plats utan andra fästelement.

Mats-S John Smith skrev:
Använd aldrig Plastfilm, fogskum eller andra diverse täta plastmaterial ... garanterat sätt att riskera ett sönderruttnat hus om 10 år typ ...
Det där är väl bara nostalgiskt trams?
Ett gammalt timmerhus ruttnar inte för att man skummar runt ett nytt fönster!
 
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dessutom så stadgar det konstruktionen, kan t.ex. hålla ett fönster eller dörr på plats utan andra fästelement.
Japp och kan dessutom pressa ut en karm så den blir skev. Visst kan det vara bra men tar man för mycket på fel sätt kan man lätt få insikt om hur "kraftfullt" det är.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Japp och kan dessutom pressa ut en karm så den blir skev. Visst kan det vara bra men tar man för mycket på fel sätt kan man lätt få insikt om hur "kraftfullt" det är.
Visst, men det kan man faktiskt åstadkomma genom att dreva för hand också.
De fönster och dörrar jag "drevat" med PU-skum har aldrig givit några av de problem du nämner.
Men det är ju bara 10 fönster och 3 dörrar...
 
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
PU-skum är lätt att applicera, lätt att skära bort om man sprutat ut för mycket, och lätt att skrapa bort.
PU skum ska helt inte skäras då det påverkar dess funktion.
Det bästa är att först lägga en liten sträng ytterst och vänta tills det torkat för att sedan komplettera om det behövs.
Pu skum har ett fuktskydd om det inte är skuret det "skal" som bildas på det torkade skummet bör vara kvar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De fönster och dörrar jag "drevat" med PU-skum har aldrig givit några av de problem du nämner.
Nej jag håller med om att det är en bra produkt om den används på rätt sätt. De flesta produkter är ju ganska "dåliga" om de används fel. Sen håller jag med dig att det ibland är rätt mycket "nostalgiskt tyckande" om man pratar byggnadsvård och gamla hus. Kan nästan tangera religion för en del verkar det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.