8 987 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Går det att dreva med lös isolering?
Sida 1 av 2
Månne är det en lite konstig fråga när det finns färdiga drev att köpa, men den största anledningen är ganska enkel. Jag är intresserad av att använda hampa som isolering och en lantbrukare ett eller två stenkast från huset odlar och förädlar hampa. Han säljer hampafiber, men tyvärr inte färdiga drev.
Det bör tilläggas att jag håller på att renovera ett hus från 1920. Fönsterna var drevade med tidningar blandat med bruk (verkar vara en blandning av lerbruk och kalk). De flesta fönsterna har 15mm från vägg till karm på sidorna. Ovansidan är i direkt kontakt med tegelstenarna och undersidan står på ca 10mm bruk.
Min fråga är om det är en ok eller mindre klipsk idé att använda löst hampafiber istället för drevremsor?
Det bör tilläggas att jag håller på att renovera ett hus från 1920. Fönsterna var drevade med tidningar blandat med bruk (verkar vara en blandning av lerbruk och kalk). De flesta fönsterna har 15mm från vägg till karm på sidorna. Ovansidan är i direkt kontakt med tegelstenarna och undersidan står på ca 10mm bruk.
Min fråga är om det är en ok eller mindre klipsk idé att använda löst hampafiber istället för drevremsor?
Använd fogskum som hindrar fuktig inneluft att tränga ut och kylas ner vid mötet med uteluften och därmed kondensera fukt som orsakar röta etcO Ortsfånen skrev:Månne är det en lite konstig fråga när det finns färdiga drev att köpa, men den största anledningen är ganska enkel. Jag är intresserad av att använda hampa som isolering och en lantbrukare ett eller två stenkast från huset odlar och förädlar hampa. Han säljer hampafiber, men tyvärr inte färdiga drev.
Det bör tilläggas att jag håller på att renovera ett hus från 1920. Fönsterna var drevade med tidningar blandat med bruk (verkar vara en blandning av lerbruk och kalk). De flesta fönsterna har 15mm från vägg till karm på sidorna. Ovansidan är i direkt kontakt med tegelstenarna och undersidan står på ca 10mm bruk.
Min fråga är om det är en ok eller mindre klipsk idé att använda löst hampafiber istället för drevremsor?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag har nyligen satt in ett fönster i ett rum där jag isolerar med hampa. Och jag tänkte helt sonika fylla alla utrymmen runt fönstret med hampafiber .
Har inte resonerat så mycket om detta än men det är inte försent än..
Vad kan skilja mot lindrev? Kan det vars något med fukt?
Har inte resonerat så mycket om detta än men det är inte försent än..
Vad kan skilja mot lindrev? Kan det vars något med fukt?
Fogskum i all ära men är ett otyg om man inte vet hur det ska appliseras, det pöser ut och är nästan omöjligt att få bort, biter fast så in H-E, det går utmärkt att dreva med alla sorter av fibermateriel som packas lite lätt, tänk bara på att inte dreva för hårt, då kan karmen bli skevG Gnilo skrev:
Tror mest att drevremsor är mer praktiskt, men jag är riktigt grön när det kommer till det mesta inom renovering och bygg. Än så länge leder det till att jag blir nervös inför det mesta som ska göras.Bösahus skrev:
Många ställe som skriver om hampa nämner vindpapp. Har du använt det?
Tack för svaret!J jonaserik skrev:
Gammalt trähus från 1920:
Använd aldrig Plastfilm, fogskum eller andra diverse täta plastmaterial ... garanterat sätt att riskera ett sönderruttnat hus om 10 år typ ... hur många gamla trähus har inte blivit förstörda vid renovering/tilläggsisolering av folk som inte har koll på hur fukten vandrar/fastnar ...
Allt du använder måste kunna andas, vindpapp är utmärkt ersättning för plast.
Använd aldrig Plastfilm, fogskum eller andra diverse täta plastmaterial ... garanterat sätt att riskera ett sönderruttnat hus om 10 år typ ... hur många gamla trähus har inte blivit förstörda vid renovering/tilläggsisolering av folk som inte har koll på hur fukten vandrar/fastnar ...
Allt du använder måste kunna andas, vindpapp är utmärkt ersättning för plast.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tänk, jag har precis motsatt uppfattning!J jonaserik skrev:
PU-skum är lätt att applicera, lätt att skära bort om man sprutat ut för mycket, och lätt att skrapa bort.
Dessutom så stadgar det konstruktionen, kan t.ex. hålla ett fönster eller dörr på plats utan andra fästelement.
Det där är väl bara nostalgiskt trams?John Smith skrev:
Ett gammalt timmerhus ruttnar inte för att man skummar runt ett nytt fönster!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visst, men det kan man faktiskt åstadkomma genom att dreva för hand också.Alfredo skrev:
De fönster och dörrar jag "drevat" med PU-skum har aldrig givit några av de problem du nämner.
Men det är ju bara 10 fönster och 3 dörrar...
PU skum ska helt inte skäras då det påverkar dess funktion.KnockOnWood skrev:
Det bästa är att först lägga en liten sträng ytterst och vänta tills det torkat för att sedan komplettera om det behövs.
Pu skum har ett fuktskydd om det inte är skuret det "skal" som bildas på det torkade skummet bör vara kvar.
Nej jag håller med om att det är en bra produkt om den används på rätt sätt. De flesta produkter är ju ganska "dåliga" om de används fel. Sen håller jag med dig att det ibland är rätt mycket "nostalgiskt tyckande" om man pratar byggnadsvård och gamla hus. Kan nästan tangera religion för en del verkar det som.KnockOnWood skrev:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
