1 537 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Måla fönster från 1945
Hej,
tänkte måla om gamla fönster med Jotun Visir Klar och jotun drygolin.
fönstren är 2-lufts öppningsbara 2-glasfönster.
är osäker på vilka produkter jag använder på yttersta respektive innersta bågen. På yttersta blir det väl jotuns visir klar och jotuns drygolin. Men ”utsidan” av innersta bågen då? Och insidan av innersta bågen.
kommer slipa ner till i stort sett trärent.
tänkte måla om gamla fönster med Jotun Visir Klar och jotun drygolin.
fönstren är 2-lufts öppningsbara 2-glasfönster.
är osäker på vilka produkter jag använder på yttersta respektive innersta bågen. På yttersta blir det väl jotuns visir klar och jotuns drygolin. Men ”utsidan” av innersta bågen då? Och insidan av innersta bågen.
kommer slipa ner till i stort sett trärent.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Det enklaste och bästa är att använda enbart ren linoljefärg. Den används till allt. Om man vill späder man den olika mkt med balsamterpentin för varje färgskikt. Mest utspädd till 1a strykningen, ngt mindre till andra, och endast lite eller inte alls till 3e.
Grundregeln för linoljefärg säger måla tunt, så tunt som det bara går. En gammal målarmästare lär en gång ha sagt till en lärling att börja måla med en liter i burken, och när han har målat klart ska det finnas 1,1 liter...
Grundregeln för linoljefärg säger måla tunt, så tunt som det bara går. En gammal målarmästare lär en gång ha sagt till en lärling att börja måla med en liter i burken, och när han har målat klart ska det finnas 1,1 liter...
När jag renoverade mina fönster så oljade och målade jag falsen tillsammans med karmen runt om, jag såg ingen anledning att hoppa över. Sedan fäste jag det nya ullsnöret med ättikshärdande silikon, vilket gick snabbt och smidigt. Detta gjorde jag nu somras och höstas, så resultatet på lång sikt har jag inget facit på än, men är inte direkt orolig.S spaxx skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden