Hej,
Jag ska sätta in en stor glasskiva (ca 2x2m) i en innervägg.
Men jag undrar om det finns någon FASTSTÄLLD STANDARD kring vad det ska vara för typ av glas? Tänker på säkerhet i och med att det kommer vara i vardagsrummet.

Antingen tänkte jag 3-4mm härdat glas, är det tillräckligt?

Eller ska man köra laminerat glas (dvs två glasskivor ihoplimmade med en typ av plastfilm emellan som håller ihop skärvorna ifall de krossas)?

Finns det fastställda rekommendationer kring vad man bör ha ?

Tack!

Lamell har ju fördelen att du slipper en smäll om de blir problem. Men härdat är starkare, men jag hade kört lamell om vikten och tjockleken inte har någon betydelse.

S
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Härdat helst, då blir det inga stora farliga skärvor när glaset går sönder.

Vi använde härdat med liknande lösning, tre stycken 2000*750 mm.

S
Behöver det vara ljuddämpande mellan rummen?
6,76 mm lamell har bättre ljudreduktion än motsvarande 4 mm härdat glas.

Troligtvis har du ingen isolering i innerväggar så en gissning är att det inte har någon betydelse.

Fast oavsett om det är isolering eller inte så kanske de är värt några hundra lappar att inte få det sämre. Personligen har jag aldrig sett ett lamellglas som man kunnat skära sig på. Härdade är ofta lite vågiga, kanske kan vara något man stör sig på. Brukar tänka på det när man ser uterum.

Grymt, tack för alla svaren!
4mm härdat verkar funka bra då det inte är något större krav på ljudisolering (det är så små ytor så det går inte ljudisolera särskilt mkt, i så fall måste man göra en ordentlig ljudisolerings-projekt och det vill jag inte).

• Gilla
Rickard Berg
  • Laddar…
A andersanders123 skrev:
Grymt, tack för alla svaren!
4mm härdat verkar funka bra då det inte är något större krav på ljudisolering (det är så små ytor så det går inte ljudisolera särskilt mkt, i så fall måste man göra en ordentlig ljudisolerings-projekt och det vill jag inte).
Hos Interglas kan man inte välja härdat större än 1700x3000, laminerat går att få upp till 2400x3000.
Kan ju vara så även hos andra leverantörer, jag hade laminerat.
https://interglas.se/shop/6-38-mm-389p.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.